Svenskarna rusar till Grönland

Svenskarna rusar till Grönland

Att Grönland varit ett samtalsämne de senaste veckorna är många medvetna om. Det är tydligt att rapporteringen även tänt en gnista i svenskarnas reseplanering, då intresset för att resa till Grönland har mer än tredubblats den sista veckan, det visar färska siffror från hotell- och resesöksajten momondo.se.

- Svenskarnas sökningar på flygresor till Grönland har ökat med 225 procent under perioden 16-25 augusti jämfört med samma period förra året. Det är tydligt att rapportering kring Grönland också påverkar intresset för att resa dit, det menar momondos talesperson Lasse Skola Hansen.

- Vi kan med hjälp av vår data av flygsökningar snabbt se resetrender som är beroende av händelser i världen, och rapporteringen kring den så kallade ”Grönlandsaffären" är ett tydligt exempel på det. Vi ser en stor global ökning av sökningar på resor till Grönland just nu, och det avspeglas tydligt även i Sverige, säger Skole Hansen.

Om statistiken
Siffrorna bygger på sökdata på flygresor till Grönland på momondo.se under perioden 16-25 augusti 2019, för avresor under perioden 23 augusti till 31 December 2019. Denna data är jämförd med sökningar gjorda på resor till Grönland under perioden 17-23 augusti, för avresa under perioden 24 augusti till 31 december 2018.

Källhänvisning med länk görs till: http://www.momondo.se

momondo.se är en gratis och inspirationsgivande global resesöksajt som jämför priser på flyg, hotell och hyrbilar. Med huvudkontoret i Köpenhamn är momondo aktiva i över 30 internationella marknader. momondos mobila applikationer finns även tillgängliga gratis för iPhone och Android. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella media som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph. momondo drivs av Kayak, ett oberoende dotterbolag av Booking Holdings Inc.