Svenskt rekord i resesök

Svenskt rekord i resesök

Vi blir allt fler som bokar våra flygresor och hotellvistelser via resesöksajter. Det är tydligt när Nordens största resesöksajt momondo presenterar statistik från det gångna året. Momondo nådde över 43 miljoner sökningar på momondo.se under 2016, vilket innebär en ökning med drygt 20 procent jämfört med 2015.

Svenskarnas reslust har aldrig varit större. Momondo visar en ökning på 20 procent och rekord i antal svenska resesökningar under 2016. Allt fler väljer att göra skräddarsydda sökningar i jakten på den perfekta resan.

– Det är roligt att se reseintresset öka så starkt i Sverige. Varje sekund under 2016 gjordes i snitt cirka 1,3 sökningar på flygresor och hotell på momondo.se, en siffra som ökar stadigt varje år, säger Robin Eriksson, talesperson för momondo i Sverige.

Spanien – överlägsen Sverigefavorit
Det kommer kanske inte som en överraskning att resor till solen var en favorit bland svenska resenärer 2016. Under det starka reseåret har spanska destinationer så som Malaga, Palma de Mallorca och Alicante alla ökat med över 65 procent i resesökningar jämfört med 2015.

– Det ökade intresset för solresor inom Europa visar sig tydligt när vi tittar på statistiken för 2016. Vi ser att destinationer som kräver längre flygtid har minskat till förmån för just europeiska resmål, inte minst Spanien, säger Robin Eriksson.

Topp-10 mest populära destinationer under 2016 (i parentes 2015)

Plac. Destination Förändring från 2015
1. (1.) Bangkok, Thailand -37,5 %
2. (2.) London, Storbritannien +4,1 %