Tisdag är billigaste resdagen

Tisdag är den absolut billigaste dagen att resa på. Det visar en ny analys gjord av resesöksajten momondo.se, baserad på 38 av de mest populära rutterna i Sverige. Flyger du senare i veckan riskerar du att betala upp till 42 procent mer för din flygbiljett.

Genom att ha tittat på 38 av de populäraste rutterna i Sverige, visar momondos analys, att det i 55 procent av tillfällena är billigast att flyga ut på tisdagar. Trenden är tydlig då analysen bygger både på nationella och internationella rutter oavsett destination, distans eller flygtid.

Upp till 42 procent att spara på enskilda rutter
Analysen visar dessutom att det i 18 procent av tillfällena är billigast att flyga på onsdagen. Trots detta är måndagen den populäraste dagen för svenskar att resa på.

Genom att undersöka dessa 38 rutter närmare, fann momondo, att svenskarna kan spara upp till 42 procent på enskilda rutter om de väljer att resa ut på den billigaste dagen.

Bokar man till exempel sin avresa från Stockholm till Peking på en tisdag kan man spara över 1 300 kronor istället för att boka resan på en lördag. Även vid kortare resor, som från Göteborg till Berlin, kan man spara upp till 600 kronor genom att göra sin avresa på tisdagar istället för lördagar.

Flyginsikt – bevakning av över 700 destinationer                                                                      Utöver valet av resdag påverkas även biljettpriserna av hur långt innan man bokar sin biljett, med vilket flygbolag, avresetid på dygnet samt när under året och från vilken flygplats resan går. Tar man hänsyn till alla de här faktorerna kan man sänka priset på sin flygbiljett ytterliggare.

momondo är den första sajten som helt transparent visar flygbolagens prissättning och hur man kan påverka sitt biljettköp genom verktyget ”Flyginsikt”. Idag bevakar tjänsten över 700 destinationer, och allt fler tillkommer.

”Genom att vi är så pass transparenta hjälper vi kunderna att alltid hitta de billigaste flygresorna. Det är generellt sett känt att det är billigare att resa på vardagar än helger, och genom den här analysen kan vi visa exakt vilken dag som det är billigast att göra sin avresa på. Om du som resenär kan vara flexibel i resandet kan du spara mycket pengar,” säger Robin Eriksson, marknadschef på momondo.

För mer information om Flyginsikt besök momondo.se

För mer information kontakta gärna: Elin Norlin, Susan Rose Communication AB, 070-279 86 40