Ökat fokus på jämställdhet inom kakaosektorn

Ökat fokus på jämställdhet inom kakaosektorn

Mondelēz International deltog förra veckan som enda stora privata aktör på konferensen ‘High-level Event on Women’s Empowerment and Sustainable Development’ i Riga. Evenemanget arrangerades av den lettiska regeringen som har satt jämställdhet och kvinnors egenmakt som en prioriterad fråga i sitt ordförandeskap i EU.

Som världens största chokladtillverkare, har vi en viktig roll att spela i en hållbar utveckling av kvinnors egenmakt i kakaosektorn. Vi tror att jämställdhet gynnar alla och är en förutsättning för att kakaosamhällen ska kunna växa och blomstra. Det är därför som främjandet av kvinnors egenmakt har varit ett genomgående tema inom vårt hållbarhetsprogram Cocoa Life sedan 2008.

Under eventet deltog Cathy Pieters som leder Cocoa Life-programmet på Mondelēz International och delade med sig av hur vi, bland annat i samarbete med vår partner CARE International, arbetar för att göra skillnad för kvinnor inom kakaoindustrin.

Ta del av hela paneldiskussionen här och spola fram till 35:e minuten.

Klicka här för mer information om hållbarhetsprogrammet Cocoa Life.