Snacking Made Right 2019 rapport

Mondelēz International presenterar Snacking Made Right rapport

Maj, 2020 – Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) har publicerat rapporten Snacking Made Right 2019. Rapporten innehåller företagets framsteg för att nå dess hållbarhets- och Mindful Snacking-mål till 2025 samt åtagandet att leda framtiden för snacking genom att bidra till positiv förändring.

Rapporten Snacking Made Right redogör närmare för Mondelēz Internationals två signaturprogram, Cocoa Life och Harmony, och arbetsmetoderna som drivs av företagets syfte - to empower people to snack right by providing the right snack, for the right moment, made the right way. Företaget anser att det här syftet är viktigare än någonsin när världen går igenom COVID-19-pandemin, och kommer att öka sina ansträngningar för att möta de nya utmaningar som världen står inför.

“När vi tillsammans hanterar den globala påverkan av COVID-19 är det nu viktigare än någonsin för företag att göra vad som är rätt och driva hållbar affärstillväxt," säger Dirk Van de Put, styrelseordförande och VD för Mondelēz International.

“På Mondelez International drivs vårt arbete inom hållbarhet och välbefinnande av ändamålet att minska vår miljöpåverkan och att skapa en positiv inverkan på samhället. Detta som en del av vårt uppdrag att leda framtidens snacks genom att erbjuda rätt snacks, till rätt ögonblick, gjorda på rätt sätt. Jag är stolt över de betydande framsteg som vi har gjort under 2019 och har tilltro till att våra 2025 Snacking Made Right mål är de rätta att fokusera på för framtiden, säger Van de Put.

Förra året gjorde Mondelēz International viktiga framsteg för att skapa ännu mer hållbara försörjningskedjor för ingredienser, minska sin miljöpåverkan och ökad förpackningsinnovation:

• Hållbar anskaffning av ingredienser
    • 63% av företagets kakaovolym till choklad är från företagets signaturprogram för hållbar kakaoproduktion, Cocoa Life (en ökning med 20% jämfört med 2018).
    • 65% av vete till företagets kakvarumärken i Europa anskaffas hållbart genom företagets Harmony Wheat-program
    • Upprätthöll mål med 100% RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) palmolja.
  • Miljöpåverkan
    • 15% minskning av CO2 utsläpp från produktion
    • 27% minskad vattenanvändning i områden där vattenbristen är störst
    • 21% minskning av svinn från produktion
  • Packaging Innovation
    • 93% av förpackningar (både plast och icke-plast) utformade för att vara återvinningsbara

I och med Snacking Made Right rapporten presenterades även företagets framsteg mot målen för 2025:

• Fortsatt utvidgning av hållbarhetsprogram
    • 100% av kakao till choklad från Cocoa Life år 2025
    • 100% av vete till kakor i Europa från Harmony Wheat år 2022
    • Fortsätta använda 100% RSPO palmolja
    • Samtliga Cocoa Life-samhällen i Västafrika ska omfattas av Child Labour Monitoring and Remediation Systems (CLMRS) år 2025
  • På ett meningsfullt sätt möta klimatförändringarna och minska miljöpåverkan
    • Sätta upp Science Based Targets för att minska hela produktionskedjans (end-to-end) utsläpp av CO2 med 10% fram år 2025 med fokus på att skydda och återställa skogar.
  • Påskynda förpackningsinnovation och ta itu plastavfall
    • Alla förpackningar i hela världen ska vara återvinningsbara år 2025 och märkta med återvinningsinformation
    • Fortsatt stöd för samarbete mellan intressenter för att ta itu med plastavfall
  • Anpassa produktutbudet till dagens efterfrågan vad gäller välbefinnande och fortsätta uppmuntra till medvetna snacksvanor

“Vi vet att konsumenterna i allt högre grad är medvetna om vilken påverkan deras val har på världen och vad företagen bakom dessa produkter står för", säger Christine Montenegro McGrath, Vice president och Chief of Impact, Sustainability and Well-being på Mondelēz International. "Vi tror på att göra våra snacks på rätt sätt, vilket innebär att både skapa en framtid där människor och planet trivs och att stå upp för det vi tror på. Vår Snacking Made Right rapport är ett viktigt steg framåt när vi fortsätter för att visa våra framsteg på den resan.

Hela rapporten samt en sammanfattning, på engelska, hittar du här: Snacking Made Right Report

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) har som åtagande att ”Empower people to snack right” genom att i över 150 länder erbjuda: rätt snacks, till rätt ögonblick, gjorda på rätt sätt. Med en nettoomsättningen 2019 på cirka 26 miljarder dollar leder MDLZ framtiden inom snacking med ikoniska globala varumärken såsom Oreo, belVita, och LU kakor; Cadbury ,Milka och Toblerone choklad; Trident tuggummi, Philadelphia och Tang pulverdryck. I svenska produktportföljen finns välkända varumärken såsom Marabou, Daim, Aladdin, V6, Stimorol och O'boy. Mondelēz International är en stolt medlem av Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 och Dow Jones Sustainability Index. Besök https://www.mondelezinternational.com eller följ företaget på Twitter på https://twitter.com/MDLZ