Monier Solenergitak gör det enkelt för husägare att uppgradera sina tak och få egenproducerad el

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2018 10:34 CEST

Monier solenergitak PV Premium

På Nordbygg 2018 (monter C18:49) presenterar Monier och Icopal många nyheter.
En är att företagen gått samman och samlat alla varumärken under ett och samma tak: BMI Group.
Tillsammans är man nu Europas största tillverkare av produkter och system för både branta och låglutande tak. Nordbygg 2018 är ett viktigt avstamp i företagens gemensamma satsning på att erbjuda marknadens bredaste taklösningar via en gemensam säljorganisation. Produktmässigt är en av de största nyheterna i montern Monier Solenergitak.

Intresset för att installera solenergitak blir allt större bland svenska och europeiska husägare. Två faktorer som driver på intresset är att kostnaderna för solceller sjunker samt att solenergitak gör det möjligt för husägare att få egenproducerad el och även att sälja el. Monier har bedrivit ett flerårigt forsknings- och utvecklingsarbete med att ta fram ett koncept med integrerade solpaneler och solceller. Resultatet är PV Premium och PV InDaX.

Moniers Solenergitak har installerats och utvärderats i över fem år i länder utanför Norden med mycket bra resultat. Solpanelerna är också utvecklade för det nordiska klimatet och certifierade för stora snö- och vindlaster. Något som säkert många inte är medvetna om är att det nordiska klimatet är gynnsamt för solenergitak eftersom solcellernas verkningsgrad minskar med stigande temperatur.

Alltså, ju kyligare klimat desto högre verkningsgrad.

- Vi hoppas att många husägare som står inför beslut om takrenoveringar, och givetvis också vid nyproduktion, inser de stora möjligheter och fördelar som finns med ett solenergitak. Med egenproducerad el blir det en ekonomiskt fördelaktig kalkyl och dessutom finns det möjligheter för villaägare att ta del av det investeringsstöd för solenergisatsningar som delas ut av landets länsstyrelser. Sedan är det ingen tvekan om att en investering i solenergitak ökar värdet på ett hus och vi ser också att ett allt bredare miljöengagemang bidragit till ett ökat marknadsintresse, säger Mats Simonsson som är produktchef för solenergitak.

Mats Simonsson pekar på ytterligare ett par faktorer som bidrar till att göra solenergikalkyler intressanta för privata husägare. Den reducering av energikostnaderna som ett solenergitak möjliggör gör i praktiken att en husägare kan få täckning för räntekostnaden vid ett lån till ett komplett takbyte. Dessutom finns möjligheter till skattesubventioner om överskottsel säljs och matas ut på elnätet.

Auktoriserade solintegratörer och Moniers 15-åriga funktionsgaranti

PV Premium är integrerade solpaneler avsedda för Moniers takpannor Minster och Turmalin. Med en effekt på 100 watt per panel räcker som regel en taksida för att täcka in en villas energibehov. Solpanelerna monteras direkt på bärläkten och ersätter takpannorna som ytskikt.

PV InDaX är ett integrerat solcellssystem som utvecklats för att passa tillsammans med samtliga takpannor från Monier. Det är enkelt att konfigurera och anpassas till ett tak och kan användas både vid nybyggnation och renovering. Effekten är 280 W per panel.

Installationerna av Monier Solenergitak utförs av speciellt utvalda Solintegratörer/Solpartners som utbildats och certifierats av Monier. Även Monier Solenergitak omfattas av Moniers marknadsunika 15-åriga funktionsgaranti som gäller när ett taksystem installerats enligt gällande anvisningar.

För mer information om Monier Solenergitak kan ni kontakta:

Mats Simonsson, produktchef, Monier Roofing/BMI Sverige

Telefon: 08 555 660 00, mats.simonsson@bmigroup.com

För högupplösta bilder, kontakta Nina Lindkvist, marknadskommunikatör

Tel. 076 721 5263, nina.lindkvist@bmigroup.com

Om Monier
Med ett brett sortiment av kompletta tak inkluderande takpannor, specialpannor och takkomponenter har Monier allt det som gör taket funktionellt och estetiskt. Huvudkontoret för Sverige finns i Solna, fabriken i Vittinge som tillverkar taktegel och fabriken i Jönåker som tillverkar betongpannor. I Sverige finns ca 100 anställda. Våra kända varumärken är bland annat Vittinge, Jönåker och KDN. Totalt har företaget aktiviteter i 35 länder. Monier är världsledande producent av takprodukter och taktillbehör för lutande tak.

Om BMI Group
BMI Sverige är en del av BMI Group, Region North. BMI Group är en världsledande tillverkare av taklösningar för branta och låglutande tak. BMI Group har drygt 150 produktionsanläggningar, mer är 11 000 medarbetare i 40 länder och försäljning på över 2 miljarder Euro (2016). BMI Group har sitt huvudkontor i London.

BMI Sverige samlar några av takbranschens mest kända varumärken under ett och samma tak, såsom Vittinge, Jönåkerpannan, Noxite och Flexisteel. Våra 400 engagerade anställda i Sverige strävar alltid efter att leverera rätt taklösning till alla kunder och kundprojekt.

Vill du få mer information om Monier, följ oss gärna på MyNewsDesk Följ Monier Roofing AB

Kommentarer (0)