Monitor har färdigställt kamerainstallationen på Chalmers tekniska högskola

Under hösten har Monitor färdigställt installationen av kamerainstallationen på Chalmers Tekniska Högskola, Department of Microtechnology and Nanoscience, Nanofabrication Laboratory.

Kunden ställde mycket höga krav både på levererad utrustning såväl som på installationens utförande då det handlar om en installationsmiljö med extrema renhetskrav. Syftet med bevakningen är att skapa trygghet bland doktorander och medarbetare som arbetar i laboratoriemiljön genom att kollegor via stora TV-skärmar i anläggningen kan upptäcka om någon råkar ut för en olycka eller annat tillbud.

Monitor valde Avigilons kamerasystem från vår leverantör Svensk Säkerhetsvideo eftersom dessa motsvarade kundens krav och förväntningar på bästa sätt. Anläggningen består av består av totalt 23 högupplösta IP-kameror och tillhörande NVR och lagringsenheter.

Peter Modh, Head of Nanofabrication Laboratory och Svante Pålsson, Technical Manager på samma ställe är mycket nöjda med att de med hjälp av Monitor hittade rätt tekniska lösning till denna mycket speciella miljö.