2015 års Stipendium Morakniv till jazzmusikern Björn Arkö

Som saxofonist, kompositör och arrangör har musikern Björn Arkö nått framgångar såväl i Sverige som utomlands. Hans professionella inställning till sitt utövande och viljan att ständigt utvecklas gör honom till en god ambassadör för hembygden, tillika 2015 års mottagare av Stipendium Morakniv.

– Stipendiet inspirerar mig till att göra min musik ännu mer slipad, säger Björn Arkö.

På måndagsförmiddagen samlades de anställda vid Morakniv för att ta del av offentliggörandet av 2015 års Stipendium Morakniv. För femte gången i ordningen uppmärksammades en lokal förmåga, tillika god ambassadör för bygden, för framstående prestationer inom sitt område. VD Henk Noback tog till orda och presenterade jazzmusikern Björn Arkö.

– Det var minst sagt många kvalificerade nominerade i år och därför är det extra kul att härmed kunna ge stipendiet till Björn. Han är en av Sveriges mest framstående jazzmusiker och nomineringen som kom från hans lektor, wow! Det går inte att få ett bättre omdöme och vi i juryn kan inte annat än hålla med om hur fantastiskt skicklig Björn är, sa Henk Noback, VD Morakniv

Därefter kunde Henk läsa upp juryns motivering och överräcka en specialdesignad Morakniv och stipendiet om 30,000 kronor till Björn Arkö.

Tillsammans med pianisten Joel Lyssarides bjöd stipendiaten sedan på högklassig underhållning. Tonerna av saxofonen gav vacker genklang i fabrikslokalerna och publiken fick bevis på hans musikalitet och inlevelse.

Efter framträdandet är det en nöjd och stolt stipendiat som minglar med de anställda.

Jag känner en stor tacksamhet över att få ta emot stipendiet. När jag fick samtalet, jag kunde inte tro att det var sant! Jag gläds åt att mitt konstnärliga arbete uppmärksammats av Morakniv och det inspirerar mig till att göra min musik ännu mer slipad, säger Björn Arkö.

Björn är född och uppvuxen i Garsås och studerar idag vid masterutbildningen för jazzmusiker vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han har spelat in flertalet skivor och samarbetat med olika musiker och ensembler. 2006 vann han Dalasinfoniettans Musica Akustica och var även den första någonsin att ta emot Lennart Wikströms Jazzstipendium. Förutom ständigt pågående projekt, både med egna grupper och som ”sideman” i ett antal andra, har senast setts i Musica Akustica tillsammans med Dalasinfoniettan.

Nu tar Björn Arkö sikte på nya projekt.

Med stipendiets hjälp kommer jag att kunna realisera musikaliska projekt jag har drömt om att göra. Det betyder väldigt mycket för min musikaliska verksamhet, säger han.

2015 års Stipendium Morakniv på 30,000 kronor tilldelas Björn Arkö med motiveringen:

”Ett genuint och brinnande intresse för musik som bokstavligen ger fantastisk genklang gör att Björn lyfter sig över mängden. Genom att helt orädd och med ett ambitiöst förhållningssätt ständigt anta nya utmaningar tar han ständigt stora kliv framåt i sitt utövande. Gång på gång uppvisar han en enorm talang och förståelse för musiken, vilket utmärkt honom som en av Kungliga Musikhögskolans mest framstående studenter.

Sedan uppväxten i Garsås har Björn låtit oss ta del av sin musikaliska begåvning och utveckling. Genom studierna har han blivit än mer erkänd och redo står nu redo för ett professionellt musikliv. I sina många olika projekt och engagemang visar han en ständig vilja att utvecklas, hitta nya uttrycksformer och riktningar i sitt utövande. Förutom saxofonen arbetar han även med klarinett och flöjt. Förutom den goda improvisationsförmågan är han en fenomenal notläsare. Förutom förmågan att trollbinda sin publik som solist är han en tillgång för sina medmusikanter i olika ensembler.

Helt enkelt uppvisar Björn med hela sitt utövande professionalitet, vilja och mod. Detta gör honom till en fantastisk ambassadör för Mora och mottagare av årets Stipendium Morakniv.”

Om stipendiet:

Med tillverkning av knivar i Mora sedan 1891 vill Morakniv i grundarnas anda skapa förutsättningar för personer i Moraregionen att utvecklas vidare för att nå ytterligare framgång. Företaget har många i bygden att tacka för sin utveckling under alla år. Med stipendiet vill företaget skapa förutsättningar för talanger och goda ambassadörer knutna till Mora att utvecklas vidare.

Juryn har bestått av:

Zornmuseet: Johan Cederlund

Siljan Turism: Birgitta Bogren

Morakniv: Pia Kadfalk

Morakniv: Henk Noback

Henk Noback, VD Morakniv
Telefon: +46-250 59 50 00 (vxl)
E-post: henk.noback@morakniv.se

• morakniv stipendiat
  • stipendiat morakniv
  • stipendium

Sedan 1600-talet har man tillverkat knivar i Mora. Tryggt förankrad i denna långa hantverkstradition startade Erik Frost vår första fabrik i Östnor utanför Mora år 1891. Idag förs traditionen, den samlade kunskapen och erfarenheten vidare av Mora of Sweden. Vår fabrik ligger fortfarande i Östnor precis som för hundra år sedan. Här till­verkas alla våra knivar under minutiös kontroll och med en blandning av hantverkskunnande och modern teknik. Design, material och metoder förfinas kontinuerligt av personal som ärvt genera­tioner av yrkeskunskap.