Morakniv stämmer Plantagen

En kniv som sålts i Plantagens butiker är en kopia av känd modell från Morakniv menar företaget som därför stämmer butikskedjan för mönsterintrång och kräver skadestånd. Morakniv har registrerat mönsterskydd för produkten i fråga.

– Det är oerhört tråkigt att det här händer. Både för oss som företag, då vår försäljning påverkas, men framför allt för de konsumenter som tror att de köper en svensktillverkad kvalitetsprodukt och istället får en kniv av okänd kvalitet och ursprung. I förlängningen slår den här typen av kopierade produkter, som tillverkas utomlands, mot vår svenska arbetsmarknad. Vi som har all vår tillverkning i Mora värnar verkligen om och kämpar för att behålla alla arbetstillfällen vi kan på hemmaplan. Därför blir vår stämningsansökan en stark och viktig markering.

Henk Noback, VD

Telefon: +46 250-59 50 00 | +46 70-247 15 00
E-post: henk.noback@morakniv.se

Sedan 1600-talet har man tillverkat knivar i Mora. Tryggt förankrad i denna långa hantverkstradition startade Erik Frost vår första fabrik i Östnor utanför Mora år 1891. Idag förs traditionen, den samlade kunskapen och erfarenheten vidare av Mora of Sweden. Vår fabrik ligger fortfarande i Östnor precis som för hundra år sedan. Här till­verkas alla våra knivar under minutiös kontroll och med en blandning av hantverkskunnande och modern teknik. Design, material och metoder förfinas kontinuerligt av personal som ärvt genera­tioner av yrkeskunskap.