Pressmeddelande -

IT livscykelhanteringsföretaget Moreco Group inleder offensiv satsning med ny Försäljningchef.

Med mångårig erfarenhet från Finans och IT-branschen ansluter nu Magnus Winterman som Försäljningschef till Moreco för att driva deras offensiva tillväxtsatsning. Magnus har tidigare startat upp flera företag i Sverige som exempelvis TeleComputing och Sitecore. Magnus har en gedigen bakgrund och erfarenhet som passar väl in i både rollen som Försäljningschef och i Morecos tillväxtresa.

Hej, Magnus. Vad kul att du börjat på Moreco, kan du berätta lite om dig själv?

Jag heter Magnus Winterman och bor på Södermalm. Har 2 vuxna och utflugna barn. Jag har ett genuint intresse av att utveckla affärsmöjligheter oavsett om det är i en start-up eller i ett befintligt företag med utvecklingspotential. Utöver det älskar jag motion i många former, bland annat spelar jag tennis minst en gång per vecka, löptränar och springer 3-4 millopp per år såsom t.ex mitt favoritlopp Midnattsloppet. I år ska jag dessutom utmana mig själv och springa ”Stockholms Brantaste” vilket är att springa uppför Hammarbybacken, en sträcka på 3,3km.

Hur kom det sig att du började på Moreco?

Jag startade som ensam, med norska grundare i ryggen, TeleComputing i Sverige 1998 vilket var en fantastisk resa. Sedan dess har jag hunnit med att starta upp ett antal verksamheter främst med inriktning inom IT, men gemensamt för all verksamhet är att bedriva lönsam försäljning. Under min tid i TeleComputing anställde vi en ambitiös kille vid namn Andreas Backlund som så framgångsrikt startat upp Moreco. Våra vägar korsades igen och vi kom fram till att vi gärna skulle jobba ihop ytterligare en gång. Detta tillfälle är det lite omvänt scenario där Andreas blir min VD och jag ansluter som Försäljningschef. Det är en utmaning som lockar mig väldigt mycket att få möjlighet att tillföra Andreas och Moreco den kompetens jag samlat på mig under åren.

Vad innebär din nya tjänst och vad hoppas du kunna tillföra?

Jag ansluter som Försäljningschef och mitt huvudfokus blir att se till att Morecos säljare har de verktyg och de bästa förutsättningarna att kunna öka försäljningen av Morecos tjänster. Morecos affärsidé är verkligen enastående och jag gillar att vi erbjuder en optimerad livscykelshantering av it-infrastruktur som stöder en cirkulär ekonomi. Det ligger så väldigt rätt i tiden! Jag ser framför mig att jag med min erfarenhet från verksamheter med hög tillväxt i uppstartsfas kommer att bidra till att Moreco ska uppnå och helst överträffa våra försäljningsmål, samt att jag ska bidra till att Moreco ska vara en attraktiv arbetsgivare där vi alla har kul på jobbet!

Vi önskar Magnus varmt välkommen till Moreco!

• dataradering
  • rekonditionerad it
  • it-logistik
  • återanvänd it-infrastruktur
  • it-utrustning
  • datacenter
  • it-finansiering
  • återvinna it
  • återanvändning

Moreco grundades 2006 och är idag störst i Sverige på återtag av servrar och lagringsutrustning. Vi tillhandahåller produkter och tjänster för en optimerad livscykelshantering av IT-infrastruktur som stöder en cirkulär ekonomi. Leveransen inkluderar lösningar för finansiering av infrastruktur, försäljning av reservdelar och produkter som gått ur produktion hos tillverkarna samt returlogistik av avyttrad infrastruktur med tillhörande säkerhetstjänster såsom dataradering, destruktion, återbruk och återvinning. Moreco är en av endast tre certifierade guldpartner i Sverige för dataradering till det globala marknadsledande säkerhetsföretaget Blancco. Vår affärsmodell bygger på samarbete med tillverkare, distributörer och återförsäljare. Sedan starten har Moreco hanterat nästan 1 miljon enheter och sålt begagnad IT-utrustning för mer än 150 miljoner kronor.

Andreas Backlund

Presskontakt VD +46 (0) 70 611 11 58