Nu ligger More 55 i vattnet - Redo för äventyret över Atlanten

Nu har den första More 55:an sjösatts vid More Sailing’s varv i Kroatien. Den nytillverkade båten ligger nu riggad och redo för sin jungfrufärd över Atlanten som deltagare i Atlantic Rally for Curises.

-Vi har provseglat den sjösatta båten och de går perfekt i vattnet, ser fram emot resan över Atlanten, säger Einar Halldin, VD på More Sailing.

I slutet av förra året öppnade charter- och seglingsföretaget More Sailing båtvarvet More Boats nära Split i Kroatien. På varvet har man under nästan ett års tid tagit fram den egentillverkade perfomance cruisern More 55. Nu är äntligen den första More 55:an sjösatt och redo för sin jungfrufärd. Det är den första av tio som kommer tillverkas framöver på More Sailing’s nya varv.

Men även om More 55 är en helt ny skapelse är båten full av hantverk och båtbyggartradition. Varvet är visserligen nytt men båtbyggarna i kroatiska Split bär på en stolt historia. Här är man van vid att bygga båtar av hög kvalitet. Designen är italiensk och kommer från Cossutti Yacht Design som bland annat har vunnit ”European Yacht of the Year” 2013 och ”Boat of the year” 2015.

- More 55 är stor – hela sexton meter lång – och byggd med hög kvalité och en lätt grundstruktur vilket gör den snabb, bekväm och funktionssäker. Den är byggd för att segla och inte ligga vid bryggan, en riktig perfomance cruiser, säger Einar

Den sjösatta båten kommer nu göra sin jungfrufärd över Atlanten som deltagare i Atlantic Rally for Cruisers, världens största transatlantiska segeltävling. Tävlingen går av stapeln den 22 november från Las Palmas och går i mål i Saint Lucia i Karibien, där båtarna kommer att seglas under vinterhalvåret.

- Det är tredje året i rad vi är med i Atlantic Rally for Cruisers och i år blir det extra spännande då det blir More 55’s jungfrufärd, säger Einar Halldin

More Sailing började med att paret Einar Halldin och Malin Stom fick idén att arrangera seglingsresor för vänner och bekanta i Kroatien. Sedan dess har företaget vuxit kraftigt och även breddats. I dag erbjuder man seglingsresor, hyr ut segelbåtar med eller utan skeppare i den kroatiska skärgården och i Karibien. Dessutom arrangerar företaget äventyrsseglingar, över Atlanten, och en egen årlig regatta i Kroatien. I dag seglar More Sailing totalt 45 båtar i både Kroatien och i Karibien, men framöver kommer flottan att utökas med tio nybyggda More 55.

• Semester

• seglingssemester
  • seglingsresor
  • more55
  • more sailing
  • kroatien
  • karibien
  • arc

More Sailing är ett Göteborgsbaserat entreprenörsföretag som sedan starten 2009 anordnar seglingsresor och hyr ut båtar i den kroatiska skärgården och bland de karibiska öarna. Företaget har idag en flotta på 45 båtar och har sedan starten haft över 1000 passagerare. I början av 2015 startade man även båtvarvet More Boats i Kroatien och satsar idag på att bygga segelbåtar med hög kvalité.