Ken Ring med band spelar på Moriska Paviljongen 10 juni

Moriska Paviljongen presenterar stolt en konsert med Ken Ring fredag 10 juni 2016. Med över femton år på den svenska musikscenen och som en av svensk hiphops pionjärer har Ken Ring skapat sig ett publikunderlag som få artister kan mäta sig med. Support är AJ Jonez & Nilo!

Det har snart hunnit passera två decennium sedan debutalbumet »Vägen tillbaka« släpptes. Med låten »Mamma« blev Ken Ring stjärna över en natt och det turbulenta och anonyma livet på gatan byttes snabbt ut mot fullsatta spelningar och kändisskap. Sedan dess har Hässelby-rapparen konstant lyckats hålla sig relevant med en karriär sträcker sig över elva album, över 500 låtar och inspelningar med den amerikanska hiphopeliten och majoriteten av den svenska. Hans ärliga och tidlösa musik har bevisligen uppskattats.

De senaste åren har karriären dock tagit sig en ny vändning. Efter sin medverkan i TV4:s musikprogram »Så mycket bättre« 2013 nådde Ken Ring ut till helt nya målgrupper med sin lyrik och musik. Han klev rakt in i det svenska folkhemmets vardagsrum och hjärtan, och hans tolkningar av Lill Lindfors och Bo Kaspers Orkester ledde till listplaceringar på såväl Digilistan som Sverigetopplistan. Han har satt punkt för sitt destruktiva liv, och han gjorde det med hjälp av den hyllade självbiografin ”Livet” som släpptes hösten 2014. Boken skrev han tillsammans med författaren Klas Ekman med hjälp av sin bäste vän Joel Gillhög och med sina egna ord berättade han sin nakna historia.

Support är AJ Jonez & Nilo
AJ Jonez, rappare, dansare och skådespelare från Brooklyn, NY med en fusion av 90-tals inspirerade texter med beats med det typiska in-Your-face Brooklyn vibe.

16 åriga Nilo från Tumba har, trots sin ringa ålder, hållit på med musik i nästan hela hans liv. Ken Ring var en av de första svenska artisterna som inspirerade honom att fördjupa sig inom svensk hiphop vilket han fortfarande bär med sig men idag hämtar Nilo även inspiration ifrån olika delar av hans liv och upplevelser runt omkring honom.

Live: Ken Ring med band
Support: AJ Jonez & Nilo