Fjärde gasellen i rad för Mossbylund

Hotell Mossbylund tar hem Dagens Industris Gasellpris för fjärde året i rad. De satsningar som gjordes 2013 gav ett oväntat starkt resultat och att tillväxten skulle fortsätta i samma takt flera år framåt var naturligtvis ännu mer oväntat.

-Vi har ökat varje år sedan 2002, men de första tio åren var i en lugn takt där vi hade möjlighet att både spara och lära oss mer av vad gästerna förväntar sig.

2012 kände både Peter och Ingrid att det var dags för förändring och tanken på försäljning av verksamheten fanns. Men istället gjorde de tvärtom och dubblade kapaciteten. 2014 stod en ny byggnad med rum, konferenslokaler, festsal och spa färdigt och det blev en succé över allas förväntningar.

-Vi blev fort trångbodda i restaurangen och fick redan första vintern bygga nytt restaurangkök och större restaurang. Sen blev trycket för stort i spa't och det har byggs ut i två etapper de senaste 2,5 åren. Nu är det snart dags för restaurangen igen, skrattar Ingrid.

Tillväxten har varit konstant och trots snabbt ökande personalstyrka, som femdubblats under de senaste åren, har Hotell Mossbylund kunnat knyta ihop ekonomin för att nu ta hem en gasell för fjärde året i rad.

Varje år utser Dagens industri de snabbast växande företagen i Sverige, endast 3% av företagen har under DI Gasells 17 år fått utmärkelsen 4 år i rad.

-Det känns otroligt hedrande och inspirerande att tillhöra denna begränsade skara på 3% som har fått utmärkelsen 4 år i rad, säger Peter.

Framtiden känns ljus, enligt paret Svensson. Folk unnar sig mycket, både på restaurang, hotell och spa, en växande trend både bland äldre seniorer och unga tonåringar.

Verksamheten har samma grund och samma målgrupp som tidigare, men utvecklar och förädlar ständigt sin produkt. Bara i år har de tagit fram en egen magisk öl tillsammans med det lokala Hönsinge Hantwerksbryggeri. En egen tidning har också producerats och Mossbylund är framförallt stolta av att ha allt från webb, marknadsföring, försäljning till kompetensutveckling internt.

-Snabba beslut och kunnig och flexibel personal är enormt viktigt. Det gäller att hålla ihop och springa åt samma håll, avslutar Ingrid, som självfallet siktar på en Gasell även nästa år!

• Semester

• Skåne

Du hittar oss mitt bland böljande fält, bara 40 minuter från Malmö, och med den vackra sydkusten som granne. Här har Mossbylund utvecklats från 1800-talets lantbruk, till ett vackert hotell med ett njutfullt spa och ett förstklassigt kök som frestar med lokala delikatesser. Här bor, helgmyser och konfererar du i ett av våra 40 hotellrum och sex konferensrum. Du får en fyrstjärnig vistelse och fantastisk utsikt. Med omtanke för det lokala, personliga och enkla ger vi dig en härlig upplevelse och möjlighet att både koppla av och på.