Låt det hållbara samtalet pågå

Motivation.se lanserar Pratbart – en reflekterande, inspirerande och tänkvärd podcast där fokus ligger på hållbarhet och ledarskap.

Våra experter inom kultur- och värderingsfrågor – Marie Alani och Helena Timander från Vision Takeoff – leder Pratbart med fingertoppskänsla och hittar en spännande dynamik – både när det gäller ämnesval och inbjudna gäster. Resultatet blir en viktig diskussion där människor, företagare och ledare delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter av etiska frågor, ledarskapsdilemman och hållbarhetsarbete.

Varje avsnitt innehåller en reflektion kring en aktuell händelse i närtid. Cafékänslan bidrar inspelningsplatsen Café Rival i Stockholm med.

- För mig är det riktigt stort att får vara med och bygga upp den här typen av innehåll som går helt i linje med Motivation.se’s ambitioner att sprida kunskap inom områden som gör världen lite bättre. Ingenting är viktigare än mötet och samtalet mellan människor. Tack vare Marie och Helenas medverkan får vi nu ett forum där de här enormt viktiga frågorna når en bredare publik. Förhoppningsvis ger det också inspiration till att fler diskussioner kring hållbarhet och ledarskap uppstår där ute. De här frågorna måste leva hela tiden, säger Frida Nilsson, redaktionschef på Motivation.se.

Så här säger Marie Alani och Helena Timander om sin medverkan och tankarna bakom podcasten:

- Vi vill starta ett samtal om värderingsfrågor och ledarskap i näringslivet. Det finns visserligen redan en debatt idag, men den handlar mer om etik och moral och om hur man inte ska bete sig. Vi vill på olika sätt starta ett samtal om goda beteenden istället och om hur vi vill bete oss mot varandra. Lyfta fram goda exempel och ambassadörer som inspirerar. Dessutom tror vi att det finns ett stort behov av reflektion kring ledarskap och att lyssna på hur andra gör. Det känns spännande och kul att få förverkliga detta tillsammans med Motivation.se som också brinner för att öka kunskapen kring dessa frågor. Podcasten Pratbart blir en del av vårt bidrag till detta samtal.

Här hittar du de tre första delarna i serien:

Pratbart #1 - Om affärsmässig hållbarhet
Om affärsmässig hållbarhet – samtal med Pär Larshans från Max Hambugerrestauranger och Emma Ihre från Finansdepartementet. Hur hållbarhetsarbete och företagskultur skapar affärsmässig lönsamhet och stärker varumärket.

Pratbart #2 - Om Vd-rollen
Samtal med Sarah McPhee, vd på SPP och Karin Ruiz på superinnovativa PeePoople. Hur ser kraven på vd-rollen ut idag? Hör hur två ledare - från två skilda branscher - tänker kring sina uppdrag: idag och för framtiden.

Pratbart #3 - Om värderingsbaserat ledarskap
Gäster i avsnitt tre av Pratbart är Marie Dahllöf, vd på GodEl och Fredrik Palmgren, en av grundarna av Centigo – det chefslösa företaget. Tillsammans samtalar de kring kraften i det värderingsstyrda ledarskapet. Vad innebär det att jobba med värderingar som en aktiv del i organisationen? Hur påverkar det vardagen och medarbetarna? Och lönsamheten – blir den bättre?

För mer information, kontakta oss gärna:

Per Winblad, vd & Chefredaktör Motivation.se
Mobil: 0707-56 58 74 eller mail: per.winblad@motivation.se