Jennifer på besök i pepparkakornas land

Blogginlägg   •   Feb 08, 2019 08:36 CET

Hjärtan på löpande band

I tisdags satte jag mig på ett tidigt plan till Umeå för ett besök hos en av våra samarbetspartners – Nyåkers pepparkakor. Det är alltid lika kul att få träffa våra samarbetspartners. Det ger mig en djupare inblick i de fina varumärken vi får förtroendet att representera i butik.

Christoffer Öhberg, VD på Nyåkers, mötte upp i fabriken i Bjurholm utanför Umeå. Bjurholm är Nyåkers senaste bageri och riktigt modernt. Och vilken doft! ”Vilken lycka att få arbeta här” var den första tanken som slog mig. När jag sedan fick en alldeles nybakad pepparkaka till kaffet njöt jag rejält.

Mest njöt jag dock av att få höra de personliga berättelserna om hur Nyåkers startade, ”själen” i bolaget, hur en stor del av boende i närområdet arbetar just där och det hantverk man skapar – varje dag. Det var också inspirerande att höra hur stor export vi har av pepparkakor – hur de idag uppskattas på all världens marknad, bl.a. USA och Japan, och sätter Sverige på kartan.

Christoffer tog mig sedan med till det ursprungliga bageriet i Nyåkers någon mil bort. Samma sak här. Vilket hantverk! Vilka underbara anställda! De lägger hjärta och själ i sitt jobb. Här fick jag även se hur mandelkubb produceras och smaka en alldeles nybakad, varm mandelkubb – den smakade gudomligt.

Nyåkers pepparkakor beskrivs som den ”snälla pepparkakan”. Detta symboliserar hela Nyåkers väl – jag mötte snällhet, äkthet, stolthet och alldeles, alldeles fantastiska dofter! Tack Christoffer och övriga på Nyåkers för att jag fick komma upp till Bjurholm och Nyåkers och få lära, känna - och smaka - på en del av er historia!

Kommentarer (0)

Kommentera