Movement går in i ny (sport)kanal med varumärket Enervit

1953 grundade den italienska familjen Sorbini företaget Enervit som till en början inriktade sig på att utveckla drickbar föda till svårt sjuka patienter inom sjukvården. Under åren utvecklades företaget och började forska inom sportbranschen 1972 med fokus att utveckla energigivande näring för aktiva människor. 2002 lanserades Enervit i Sverige och har sedan dess blivit ett stort och välkänt varumärke inom träning och kosttillskott. Idag finns Enervit etablerat i ca 30 länder och är ett av Europas ledande varumärken inom sportnutrition.

Enervit har en bred portfölj med produkter som energitillskott, proteinpulver och kolhydratförstärkare där samtliga produkter är tänkta till före, under och efter träning - med fokus på maximal prestation. Produkter som hjälper till att ge extra energi, ork samt optimal återhämtning och som har det viktigaste innehållet för fysisk aktivitet. Enervit vänder sig till både elitidrottare och motionärer.

Från och med första augusti ansvarar Movement för hela distributörsledet med allt från logistik, marknadsföring och säljkårsbearbetning nu i tre kanaler. Under hösten väntas nya spännande produkter och kategorier lanseras utav varumärket. Enervits Sales Manager Thomas Bylon kommer att följa med till Movement och tar med sig sin expertis inom träning och tidigare erfarenhet från bl.a. Polar. Han kommer att inta en ny roll som KAM på Movement.

Ett urval av produkterna säljs idag hos ICA och Axfood och hela sortimentet säljs idag hos de stora kedjorna inom sportfack som Stadium, XXL, Team Sportia och Cyklokteket men även i flera onlinekanaler som Apotea och Svenskt Kosttillskott. Sportfack är en ny kanal för Movement och säljkåren kommer att bearbeta cirka 200 st fysiska sportbutiker. Dessa är basen för Enervits försäljning i Sverige och denna kanal har en fortsatt stark utveckling. Förutom sporthandeln och dagligvaruhandeln kommer Enervit att bearbetas inom servicehandeln.

I Sverige är Enervit huvudsponsor till bland annat Vasaloppet och SHL, de sponsrar även stora evenemang som Stockholm Maraton, Lidingöloppet och Vätternrundan.

Alberto Sorbini, VD och koncernchef för Enervit, kommenterar: ”Jag är oerhört glad och förväntansfull över att börja samarbeta med Movement i vår tillväxtresa i Sverige. Det vi har åstadkommit med vårt team i Sverige hittills är en stabil bas att bygga vidare på och vi anser att vi nu har den bästa partnern som krävs för att ta nästa steg”.

Mats Slorfelt, General Manager på Enervit om det nya samarbetet: ”Att tillsammans med Movement starta nästa etapp i vår strävan att vara Sveriges ledande sportnutritionsleverantör känns mycket inspirerande! Båda företagen har samma värdegrunder och brinner för god service, hög kundnärvaro och att utveckla våra affärer i butiksledet. Vi stärker vår kapacitet och kompetens avsevärt och kommer att upplevas som ett starkt och sammansvetsat lag!”

Jennifer Friman, VD på Movement Group tycker det ska bli spännande att börja bearbeta en ny kanal: ”Med tanke på att jag arbetar på ett företag där ordet ”rörelse” är inbyggt i företagsnamnet – Movement – och med tanke på att ett av mina främsta intressen är motion och rörelse av olika slag, är jag idag väldigt glad och stolt att få presentera vårt nya distributörssamarbete med Enervit. Jag är väldigt glad över det samarbete vi startar upp med Enervit och ser verkligen fram emot vad vi kommer att kunna åstadkomma tillsammans framöver”.

Enervit
Mats Slorfelt