Båtrevolutionärer länsvinnare till Skapa-priset

Båtrevolutionärer länsvinnare till Skapa-priset

Håkan Rosén på familjeföretaget SSY AB, Swedish Steel Yachts är årets länsvinnare i SKAPA utvecklingsstipendium i Gävleborg och tävlar i riksfinalen med sin framtidsbåt. Företagets innovation går ut på att med hjälp av Sandvikstål göra en lätt, snabb och i princip underhållsfri båt som dessutom är så miljövänlig som möjligt.

Håkan Rosén, ingenjören och konstruktören på SSY kom på idén att kombinera sin unika spantkonsturktion med supertunt rostfritt Sandvikstål.

-  Spanten är mjukt fjädrande mot skrovsidan och mycket stumma inåt båten. De kan därför ta upp stora laster utan att skrovet deformeras. Det bucklas inte ens vid extrem belastning. Vi bestämde oss tidigt att göra en lätt, snabb och i princip underhållsfribåt som dessutom är så miljövänlig som möjligt. Som vi ser saken – en framtidsbåt, Säger Håkan.

SSY är nu utsedda till länsvinnare av SKAPA- utvecklingsstipendium och 20000 sek. Utveckligstipendiet är instiftat till minne av Alfred Nobel och har som huvudsyfte är att uppmärksamma uppfinningar i ett tidigt skede.  Nästa steg är den nationella finalen i Stockholm 3 oktober på mässan ”Eget företag” där 600000 sek fördelas på maximalt tre vinnare.

Idén som stipendiet delas ut till får tidigast varit kommersiellt introducerat 2011 eller ska finnas på marknaden senast 2015. Vid bedömningarna har kreativiteten stor betydelse liksom marknad och potentiell lönsamhet. Annat som SKAPA tittar på i sin bedömning är teknisk höjd, den immaterialrättsliga situationen, sökandens och projektets bakgrund och samhällsnyttan.

Kontakt:

Håkan Rosén

hakan@linssen.se

SSY AB ingår som ett inkubatorbolag i Movexum.

Movexum är Gävleborgs företagsinkubator. Dess arbete går ut på att fånga upp och hjälpa entreprenörer och bolag som har en innovation med potentialen att växa sig stor. Hos Movexum hittar du en kreativ miljö för att växa och utvecklas med din