Miljontals svenskar kan slippa fotrelaterade problem

Fotrelaterade problem är en av de vanligaste åkommorna i dag och hela tre av fyra svenskar uppger att de någon gång i livet haft besvär med sina fötter. Över hälften av alla som upplever problem med sina fötter uppsöker aldrig någon hjälp. Att vissa fotproblem har ökat är inte konstigt, då skomodet sällan är speciellt fotvänligt. Men nu finns en magisk mjuk nyhet på den nordiska marknaden: SoftScience™ är det hälsosamma valet för dina fötter, med fokus på komfort, passform och en unik design.

Bästsäljaren The Drift har, utöver den mjuka stötdämpningen och den lätta vikten, två utmärkande egenskaper: hälkappan kan vikas ned under innersulan om du föredrar att ha skon som slip-in och den sköna innersulan kan plockas ur, tvättas och dessutom bytas ut mot egen fotbädd eller inlägg. Helt enkelt en dröm för foten.

Med SoftScience™ upplever du en stabil, ultralätt, rymlig och avslappnad passform och en suverän stötdämpning. Varumärket förmedlar också en glad, rolig och aktiv livsstil. En oslagbar kombination!” berättar Åke Eriksson, grundare och ägare till Moxter AB som lanserar varumärket i Norden. ”Efter att ha arbetat med ett kvalitetsvarumärke som Meindl i 26 år har vi mycket höga krav på innovationsgrad och komfort i lanseringen av ett nytt skovarumärke. SoftScience™ är en spännande nyhet med en unik design och en mycket stor potential på den nordiska marknaden.”

Tyngd bakom varumärket
I juli 2014 lanserades SoftScience™ i USA av två av skoindustrins mest erfarna aktörer; John Duerden – tidigare ordförande och COO för Reebok, och Scott Seamans – en av grundarna av Crocs®. Ännu en gång hade de föresatt sig att förändra skoindustrin med ett nytt och innovativt skomärke; en sko som tar bekväma och coola skor till en helt ny nivå. Den tillåter foten att slappna av och ger möjlighet att gå runt i en och samma sko hela dagen, utan smärta i rygg, knän eller höfter. Robin Akeroyd, tidigare VD för Crocs® Europa har officiellt lanserat varumärket i Europa och SoftScience™ gör stora framsteg över kontinenten.

The Drift
SoftScience™ klassiskt designade unisexmodell Drift kan även användas som en slip-on-sko genom att enkelt ta bort innersulan, vika ner hälkappan, och flytta innersulan för en enkel on-off-effekt. Den bekväma skon har en generös passform som rymmer de flesta fotformer och storlekar. Kombinationen av en ventilerande canvasöverdel och en avtagbar och tvättbar innersula gör skorna luktresistenta, även när de används barfota. Tack vare yttersula med bra grepp och som inte lämnar märken på underlaget kan du hantera hala ytor exempelvis på båten. Nu kan du uppleva den ultimata skokomforten även efter många timmar till fots. För konsumenter som föredrar egna utprovade inlägg eller fotbäddar kan innersulan enkelt bytas ut.

Skorna passar för fritid, arbete, camping, båtliv samt till-och-från sportaktiviteten, men även för de som lider av någon typ av fysiskt besvär. De är också mycket bekväma under promenader på stranden och enklare bergspartier.

En ny dimension i komfort: Trileon™
SoftScience™ inner- och yttersulor är gjorda av det unika Trileon™-materialet vilket utvecklats av Scott Seamans exklusivt för SoftScience™. Det skapar en stabil sko med bra grepp, god stötdämpning och ultralätt vikt av högst 250 gram.

30 dagars pengarna-tillbaka-garanti
För att introducera varumärket till konsumenten på ett enkelt sätt måste skorna provas. SoftScience™ och Moxter AB erbjuder därför en testperiod av 30 dagar. Vi garanterar att konsumenten kommer älska sina skor, annars får hen pengarna tillbaka. Alla begagnade skor doneras till välgörenhet.

Skulle du inom media vilja uppleva SoftScience™ själv och se hur bekvämt livet kan vara? Kontakta Moxter AB för testskor till tidningens eller webbsidans produkttest eller utlottning till läsarna.

• softscience

Moxter AB är ett säljande företag med Sverige- och Norden-agenturen för flera internationellt starka varumärken. Med över 26 år i sko-, sport- och livsstilsbranschen har vi byggt starka relationer med samarbetspartners, kunder och varumärken, vilket visar vårt långsiktiga affärstänkande. En framgångsfaktor är allas engagemang, vilket ger ett vinnande företag där vi tillsammans driver Moxter framåt. Vi tror på lönsamhet som grunden för frihet; frihet att utveckla, förändra, satsa och ha roligt.

Moxter representerar idag Meindl (högkvalitativa skor och kängor), Nokian Footwear (outdoor gummistövlar), SoftScience (Nyhet lätta, komfortabla skor), Digitsole (Nyhet – interaktiv värmesula), Dr Kong (ortopediska fotinlägg), Snowline (rejäla broddar), Tilak (utelivskonfektion) och AspectSolar (bärbar solenergi).

Sara Hörnfeldt

Presskontakt PR 063-55 66 68 (kontorstider)

Kristina Holm

Presskontakt Marknadskommunikatör 063-55 66 61 (kontorstider)