Nokian Tuura – trendig klassiker för uteliv

Nu börjar Nokianstövelns högtid: isiga fisketurer, snöiga skoterturer, soliga dagar med skidåkning och korvgrillning. Med över 50 år på den nordiska marknaden har storsäljande modellen Tuura stor spridning hos utelivsentusiaster som värdesätter varma och torra fötter i kallt och blött klimat. Även trendigare användare med retrointresse har återupptäckt stövelmodellen.

Modellen Tuura utvecklades på 1960-talet med isfiske som främsta fokusområde. På den svenska marknaden kallas modellen allmänt för "Nokianstöveln" och är Nokians storsäljande filtfodrade stövel för friluftsaktiviteter året runt.

”Intresset för en klassiker som Tuura är på uppåtgående igen. Konkurrensen från andra vattenavvisande material såsom PU och GORE-TEX har hårdnat, men många konsumenter ser fördelen i en långlivad och hållbar modell som är varm, rymlig och lätt att sätta på foten,” berättar Åke Eriksson, ägare av Moxter AB som har Sverigeagenturen för Nokian i Sverige. ”Modellen har förstärkts ytterligare de senaste åren för att ännu bättre tåla de påfrestningar som stövlar utsätts för i extremt låga temperaturer och tuff terräng. Vi har också noterat att målgruppen sträcker sig allt från Vita Blixten-skidåkare och skoteråkare till trendkänsliga Årebor.”

Nokian Footwear kännetecknas av säkerhet, komfort, lång livslängd, rymlig passform och 100 års erfarenhet av stövlar för det nordiska klimatet. Nokians stövlar är tillverkade för hand av 100% vattentätt naturligt gummi, i blandningar som är strikt skyddade.

Specifikation Nokian Tuura

Tuura är en storsäljande varmfodrad stövel med fast filtfoder i ull. Fodret både värmer och ger en behaglig komfort vid alla temperaturförhållanden året om. Urtagbar filtinnersula. Rejäl greppsula som kan dubbas med Nokian dubbsats vid exempelvis fiske på blankis. Rymlig läst med plats för insolerande luft och en extra strumpa. En stabil, vridstyv och varm stövel med förstärkt hålfot och en sula som även passar i en skidbindning.

Ordet TUURA är finska för ett redskap som används för att göra hål i isen vid isfiske.

Färg: 01 Svart
Material: 100% vattentätt naturligt gummi i strikt skyddade blandningar
Skafthöjd: 40 cm (strl 42)
Skaftöppning: 44 cm (strl 42), Justerband