Nytänkande finska designstövlar

Här är gummistövlar som du aldrig har sett förut! Den klassiska finska stöveltillverkaren Nokian Footwear har slagit sig ihop med finskfödda skodesignern Julia Lundsten och resultatet är snygga, flexibla stövlar för stadsmiljön. Stövelmodellerna är lätta och eleganta med en utmärkt passform och med en innovativ design som ger något nytt till gummistövelmarknaden.

Den nya kollektionen för hösten/vintern 2015 visas nu för de svenska skoinköparna på skobranschmässorna Nordic Shoe- and Bag Fair i Älvsjö och Inköpsdagarna i Varberg.

"Stövlar har varit mode under en längre tid, men den fräscha modeinriktade designen på Nokians Julia Lundsten-kollektion ser vi som en välkommen nyhet i branschen", säger VD Åke Eriksson på Moxter AB som har agenturen för Nokian i Sverige. "Kombinationen kvalitetsstövlar och nytänkande design ser vi som ett framgångskoncept speciellt för City-konsumenten".

Nokian Footwear har tillverkats sedan 1898. Flexibla, handgjorda, vattentäta och hållbara stövlar är fokus för det ikoniska finska kvalitetsvarumärket. Nokian Footwear har beviljats att använda Design från Finland-certifikatet. Londonbaserade Lundsten är känd för sin starka vision och unika designstil, efter att ha lyckats framgångsrikt med sitt eget märke FINSK i nästan ett decennium. Lundsten har vunnit flera internationella designutmärkelser inklusive Manolo Blahnik Award 2002 och 2003.

Moxter AB är ett säljande företag med Sverige- och Norden-agenturen för flera internationellt starka varumärken. Med över 25 år i sko-, sport- och livsstilsbranschen har vi byggt starka relationer med samarbetspartners, kunder och varumärken, vilket visar vårt långsiktiga affärstänkande. En framgångsfaktor är allas engagemang, vilket ger ett vinnande företag där vi tillsammans driver Moxter framåt. Vi tror på lönsamhet som grunden för frihet; frihet att utveckla, förändra, satsa och ha roligt.

Moxter representerar idag Meindl (högkvalitativa skor och kängor), Nokian Footwear (outdoor/ fashion gummistövlar), SoftScience (Nyhet - lätta, komfortabla skor), Digitsole (Nyhet - interaktiv värmesula), Sherpani (Nyhet - väskor, bagar för den aktiva), Dr Kong (ortopediska fotinlägg), Snowline (rejäla broddar), Tilak (utelivskonfektion) och UF PRO (funktionell uniformskonfektion).