Världens första intelligenta skor presenterades på 2016 års CES-mässa

Digitsoles banbrytande teknik ger spårnings- och uppvärmningsfunktioner via smartphone.

Digitsole, ledande experter på anslutna skor, avslöjade under 2016 års Consumer Electronics Show (CES) den 6–9 januari i Las Vegas The Smartshoe – världens första intelligenta sko med värmesula och smartphone-anslutning.

Företagets senaste innovation kommer direkt efter presentationen av The Warm Series, den första anslutna, interaktiva värmesulan, vid förra årets CES-mässa. The Warm Series säljs för närvarande i mer än 30 länder i Europa, Nordamerika och Asien.

The Smartshoe – den första intelligenta skon

Digitsoles The Smartshoe är trendiga och urbana skor som designats för daglig användning och som med enkelhet låter användaren styra temperaturen i skon via en smartphone och samtidigt samla viktig spårningsinformation.

Toppfunktioner inkluderar:

• Ett värmesystem för att förhindra kalla fötter
  • Sensorer som följer och mäter användarens aktiviteter; kaloriförbrukning, stegräkning etc.
  • Ett öppnings- och stängningssystem som med exakthet styr passningen av skorna runt foten
  • En integrerad ficklampa
  • Mätning av stötdämpning

"I och med lanseringen av The Smartshoe har Digitsole tagit nästa steg för att etablera sin ledande roll i branschen", säger Karim Oumnia, VD för Digitsole. "The Smartshoe ger en trendig lösning på att hålla fötterna varma och bekväma i kallt väder och är idealiska för vardagliga aktiviteter."

The Smartshoe, som är tänkt att lanseras under hösten 2016 i Europa, Nordamerika och Asien till ett rekommenderat pris på $450, har en batteritid på upp till flera dagar och laddas via ett trådlöst system.

Ytterligare smarta skor ska läggas fram

Företaget avslöjar också två andra banbrytande produkter i sitt sortiment av intelligenta skor, inklusive Harrison Warm Sneaker och Scarlett Warm Pumps. Även dessa modeller har temperaturreglering och spårningsfunktion via smartphones.

Expansion av olika anslutna sulor

Efter framgången med The Warm Series har Digitsole också utökat sitt sortiment av anslutna värmesulor med The Tracker Series. Detta är den första spåraren placerad på fotsulan som kan mäta antalet steg med exakt precision. Dessutom passar den ultradiskreta och tunna designen de flesta skor. Produkten mäter användarens dagliga aktiviteter eller samtidigt som man övar en sport. Detta är fördelaktigt vid många sporter, särskilt gruppsporter som fotboll, där armband är förbjudna.

The Tracker Series kommer att finnas tillgänglig till ett rekommenderat pris på $79 under våren 2016 i Europa, Nordamerika och Asien.

Om Digitsole:
Digitsole är ett franskt teknologiföretag och ledande inom design och distribution av anslutna skoprodukter. De skapade The Warm Series, den första interaktiva, anslutna värmesulan och strävar efter att ge nya innovativa funktioner till slutkonsumenter för både fritid och professionell användning. The Warm Series säljs i 30 länder på mer än 1000 platser i Europa, Nordamerika och Asien.

Moxter AB är ett säljande företag med Sverige- och Norden-agenturen för flera internationellt starka varumärken. Med över 26 år i sko-, sport- och livsstilsbranschen har vi byggt starka relationer med samarbetspartners, kunder och varumärken, vilket visar vårt långsiktiga affärstänkande. En framgångsfaktor är allas engagemang, vilket ger ett vinnande företag där vi tillsammans driver Moxter framåt. Vi tror på lönsamhet som grunden för frihet; frihet att utveckla, förändra, satsa och ha roligt.

Moxter representerar idag Meindl (högkvalitativa skor och kängor), Nokian Footwear (outdoor gummistövlar), SoftScience (Nyhet lätta, komfortabla skor), Digitsole (Nyhet – interaktiv värmesula), Dr Kong (ortopediska fotinlägg), Snowline (rejäla broddar), Tilak (utelivskonfektion) och AspectSolar (bärbar solenergi).

Sara Hörnfeldt

Presskontakt PR 063-55 66 68 (kontorstider)

Kristina Holm

Presskontakt Marknadskommunikatör 063-55 66 61 (kontorstider)