230 rödgröna förslag: Valmanifest för landstinget

230 rödgröna förslag: Valmanifest för landstinget

De rödgröna i Stockholms läns landsting har idag presenterat 230 löften för vården och kollektivtrafiken i ett valmanifest. De tre partierna har därmed gett besked om att de står redo att ta över landstingsstyret med en gemensam politik som omedelbart kan sättas i sjön vid en rödgrön valseger.

­- Vi är redo att ta över styret av vården och kollektivtrafiken. Idag visar vi återigen att vi har en gemensam rödgrön politik i ett samarbete för framtiden. Vi kan sätta våra förslag i sjön från dag ett. Våra besked till Stockholmarna är tydliga. Med en rödgrön röst får man rättvis sjukvård av högsta kvalitet och utbyggd kollektivtrafik med sänkt pris på SL-kortet och enhetstaxa, säger Ilija Batljan, gruppledare för Socialdemokraterna.

- Vi har gjort en omfattande genomgång av vården och kollektivtrafiken och på punkt efter punkt lagt rödgröna förslag i en rättvis riktning. Som politiker ska vi alltid se till att det är behoven som styr och att resurserna fördelas jämlikt och jämställt. Vi inför till exempel helt avgiftsfri barnsjukvård och utökar antalet intensivvårdsplatser för barn, säger Birgitta Sevefjord, gruppledare för Vänsterpartiet.

- Vi rödgröna har förmågan att både ta ansvar för klimatet och en rättvis sjukvård. Vi satsar 17 miljarder mer på att bygga ut och förbättra kollektivtrafiken. Vi börjar med Spårväg Syd 2013 och sätter in expressbussar som har samma restid som bilen direkt efter valet. Vi ska vända ohälsa till hälsa med Hälsoval Stockholm och ge sjukhuspatienterna riktig mat, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet.

Nedan finns en länk till hela det rödgröna manifestet för Stockholms läns landsting.

Kontaktpersoner:
Ida Strutt, Socialdemokratena, 070 - 737 39 38