Grön landstingsbudget 2010: "Vi klarar både hälsan och klimatet"

Miljöpartiet satsar 678 miljoner kronor mer än majoriteten på hälso- och sjukvården med fokus på ökad folkhälsa. Inga patientavgifter höjs, avgiften för barn på akuten tas bort och personalen får utlovade löneökningar. Skuggbudgeten ger 666,5 miljoner kronor mer till SL och Waxholmsbolaget, ett nytt Access-kort för både land och hav, tre nya båtpendlingslinjer och sänkta biljettpriser.

Miljöpartiet höjer skatten med 17 öre, en återgång till 2006 års nivå som bedöms vara nödvändig för en långsiktigt hållbar finansiering av vården, ökad vårdkvalitet och minskade köer.
- Det är en stark budget vi tagit fram med satsningar på folkhälsan, jämställdheten och klimatet. För tredje året i rad föreslår vi ett Hälsoval istället för Vårdval och 200 miljoner extra till förebyggande hälsoarbete, psykoterapi och rehabilitering, säger Lena-Maj Anding (MP) gruppledare i landstinget.

Fler ska få hälsosamtal, psykoterapi och kiropraktik/sjukgymnastik. Miljöpartiet vill att det ska kosta 140 kronor att gå till kiropraktor eller få samtalsterapi i primärvården och att det ska ingå i högkostnadsskyddet.

Miljöpartiet satsar 25 miljoner kronor på olika insatser för jämställdhet.
- Det behövs fler mottagningar för våldsutsatta kvinnor och även för våldsutsatta män. Vi vill också ha ett jämställdhetskansli som ser till att politikerna fördelar skatten jämställt, säger Lena-Maj Anding.

I kollektivtrafiken lanserar de gröna ett nytt kollektivtrafikkort och enhetstaxa både på land och på vatten. MP vill slå ihop SL Access-kortet med Waxholmsbolagets kort till ett enda Access-kort för kollektivtrafik. Månadskortet sänks till 650 kronor och en enkelbiljett ska kosta 35 kronor i hela länet (fullt pris). Ö-kortet finns också kvar på Waxholmsbåtarna för 420 kronor per månad, ett kort som majoriteten idag höjer till 500 kronor.

- Man ska kunna ta pendel, buss och båt på ett och samma månadskort eller köpa en billig enkelbiljett för alla trafikslag. Du ska inte diskrimineras för att du behöver resa långt eller bor i skärgården. Alla ska kunna ta barnen på bio i stan. Med vår politik kan du resa från Grisslehamn till Nynäshamn, från Södertälje till Möja för 35 kronor, säger Raymond Wigg (MP) landstingsråd i opposition.

Tre nya linjer för båtpendling finns med i budgeten 2010. De ska gå från Ekerö till Gamla stan, från Värmdö via Nacka till Slussen och från Sundbyberg via Solna och Essingeöarna till Gamla stan.
- Det bästa vi kan göra för klimatet är att stärka kollektivtrafiken. Därutöver föreslår vi att landstinget bygger mer sol- och vindenergi, köper mer ekologisk mat och miljövänligare bränslen, säger Raymond Wigg.

Sammanfattning av budgetposterna samt hela budgeten finns att ladda ner via länkar nedan.

Raymond Wigg, (MP) landstingsråd i opposition, 070-737 44 16
Lena-Maj Anding, (MP) gruppledare, ansvarig hälso- och sjukvårdsfrågor, 070-737 44 27
Yvonne Blombäck, (MP) SL:s styrelse, 070-797 76 20
Elisabeth Richter, pressekreterare Miljöpartiets landstingskansli, 070-737 45 09