Hushållspapper ska stoppa motorled genom naturreservat

Hushållspapper ska stoppa motorled genom naturreservat

Oppositionslandstingsrådet Raymond Wigg (MP) och Marica Lindblad, oppositionsråd i Huddinge, (MP) manifesterade igår mot Södertörnsledens dragning i Fleminsbergsskogens naturreservat. På plats i det böljande kulturlandskapet Orlångsjö markerade Miljöpartiet med hushållspapper var motorleden ska byggas.

– Vägsträckningen måste göras om och miljöanpassas. Om vägen byggs som den nu planeras leder det till en total katastrof för Flemingsbergsskogen. Den kommer helt att skäras av och bli full av bilar, buller och utsläpp. Trafikvolymerna har tillåtits öka dramatiskt på samtliga delsträckor under planeringen och Huddinges politiska ledning har tagit emot de ständigt stigande siffrorna utan krav på motprestationer, säger Marica Lindblad, (MP) oppositionsråd i Huddinge.

Miljöpartiet ser alternativ till ensidiga satsningar på biltrafiken.
– Vi vill börja bygga Spårväg Syd senast 2013 mellan Kungens Kurva och Flemingsberg. Den ska sedan fortsätta vidare också till Haninge. Vi kommer att sätta in snabbussar i Huddinge och Botkyrka direkt efter valet i väntan på fler spår. Våra satsningar på utbyggd och prisvärd kollektivtrafik skapar alternativ till bilismen så att omistliga värden som den i Flemingsbergsreservatet finns kvar till framtida generationer, säger Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd.

Se fler högupplösta bilder från manifestationen nedan.

Kontakt:
Marica Lindblad, (MP) Oppositionsråd Huddinge, 08-535 301 50
Raymond Wigg, (MP) Landstingsråd i opposition, 070-737 44 16
Presskontakt, 070-737 45 09

BAKGRUND SÖDERTÖRNSLEDEN
I Huddinge kommun planeras Södertörnsleden. En ny trafikled som kommer att dras genom orörd natur – genom naturreservat och riksintresse för friluftsliv. Vägen är uppdelad i flera delsträckor och arbetsplaner. Totalt återstår 11 km att bygga.

Trafikvolymerna har tillåtits öka dramatiskt på samtliga delsträckor under planeringen, med åtföljande ökning av buller och utsläpp. Trafikverket har under åren räknat upp trafikprognoserna och trafikökningen visar sig nu vara dramatisk jämfört med de volymer som vägen ursprungligen anpassades för.

Södertörnsleden planerades och ritades för mer än ett decennium sedan och lades sedan i malpåse. Bedömare menar att vägen kan visa sig vara olaglig eftersom den ska gå igenom skog som är utsett till riksintresse för friluftsliv.