Landstinget måste hoppa på Oslotåget

Landstinget måste hoppa på Oslotåget

Stockholm behöver en snabb tågförbindelse till Oslo. Miljöpartiet vill att Landstinget driver på så att det blir verklighet.  Därför lämnar Miljöpartiet idag in en motion om att landstinget ska bli delägare i bolaget Oslo-Stockholm 2.55.
- Det är viktigt både för miljö och regionens konkurrenskraft, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare.

Varje år reser fler än en miljon människor mellan Stockholm och Oslo. Många tar flyget och bara en bråkdel reser med tåg. Miljöpartiet vill att Stockholms läns landsting driver på och blir en aktiv part för att få till en snabb tågförbindelse mellan Stockholm och Oslo. Tågkapaciteten idag mellan Stockholms och Oslo är ett riktigt sorgebarn, med restider på över fem timmar.

- Beräkningar från SJ visar att med en tågkapacitet som gör att resan kan gå på under 3 timmar skulle det finnas möjlighet att köra uppemot 25 tåg per dygn. Detta i sin tur skulle skapa stora möjligheter att konkurrera med flyget, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare.

Därför lämnar Miljöpartiet idag in en motion om att landstinget ska bli delägare i bolaget Oslo-Stockholm 2.55. Det är ett initiativ av Region Värmland, Region Örebro län, Karlstad kommun och Örebro kommun för bättre tågförbindelse mellan de nordiska huvudstäderna.

- Vi vill att Stockholm ska vara med och aktiva för att vi ska få bättre tågkommunikationer på plats, vi vet också att Stockholms intresse för projektet har stor betydelse för intresset i Norge, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare.