Miljöpartiet lägger politisk förslag om kontokortsbetalning i kollektivtrafiken

Accessläsare för självvisering på lokalbanorna samt vid bakdörrar i bussarna, automater som tar emot kontokort, läser sms-biljetter eller där resenärerna kan ladda pengar på sitt Accesskort. Det tillsammans med ett zonsystem i hela kollektivtrafiken är Miljöpartiets förslag till beslut till Trafiknämnden imorgon den 27 augusti.

– Vi vill se en zon för hela länets kollektivtrafik, som ska gälla på både land och vatten. Det behöver bli betydligt enklare och smidigare att köpa biljetter och resa kollektivt. Vi menar allvar med att bygga en kollektivtrafik för hela Stockholmsregionen. Därför vill Miljöpartiet förenkla biljettförsäljningen och göra den lättbegriplig och tillgänglig genom att slopa zonerna i kollektivtrafiken. Reskassan ska utformas så att den är enkel att förstå och använda, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholms läns landsting

Kontakt: Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070-737 45 09

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa
Sedan valet 2010 är Miljöpartiet det tredje största partiet inom Stockholms läns landsting. Vi arbetar för att göra det ännu bättre att leva i Stockholmsregionen, med full tillgång till en attraktiv kollektivtrafik och en mänsklig hälso- och sjukvård. Besök oss! http://www.mp.se/stockholmsregionen