MP: ”Bestraffa vårdcentraler som vägrar ge vård”

En flyktingpojke som sökte vård för smärtor i magen och bröstkorgen nekades nyligen behandling på Carmas vårdcentral i Vårberg skriver Mitt i Söderort. Caremas regionchef Dan Lindquist försvarar beslutet som strider mot den medicinska etiken och de mänskliga rättigheterna. Helene Sigfridsson (MP) vill nu sätta in kraftfulla åtgärder mot vårdcentraler som bryter mot den medicinska etiken.

Enligt avtalet med Stockholms läns landsting har alla asylsökande barn under 18 år har samma rättigheter inom hälso- och sjukvård som barn med fullständigt personnummer.

– Vi vara väldigt tydliga mot vårdcentraler som bryter mot den medicinska etiken. Landstinget som köper in vård av Carema och andra privata vårdgivare borde därför undersöka möjligheterna att utfärda vite om vårdcentraler förvägrar människor vård säger Helene Sigfridsson (MP) landstingsledamot i Stockholms län.

I dag förvägras ofta flyktingar den vård som de egentligen har rätt till. Lagen om hälso- och sjukvård till asylsökande från 2008 ger vuxna asylsökande rätt till ”vård som inte kan anstå”. Detta menar Helene Sigfridsson är en otydlig formulering som borde ändras.

– I praktiken leder den till att läkare lämnas att själva bestämma om vård ska ges. Den öppnar upp för godtyckliga tolkningar vilket medför att flyktingar som saknar papper förvägras vård eller ställs inför stora kostnader, säger Helene Sigfridsson.

Sverige har kritiserats hårt av FN:s rapportör Paul Hunt för att man har en av EU:s hårdaste lagstiftningar kring vård till asylsökande.

Video: HIV-smittade nekas bromsmediciner i Sverige>>>

Video: Blivande mödrar får inte förlossningsvård>>>

Video: Papperslösa - De som inte får den vård de behöver>>>

För mer information:

Helene Sigfridsson, (MP) landstingsledamot, toppkandidat Stockholms landsting, ledamot partistyrelsen, 076-628 75 55
Karl Hultén, pressekreterare, Stockholms landsting, Stockholmsregionen, 070-836 54 83