MP i SL-styrelsen: "Oacceptabelt att SL inte klarar vintern"

- SL har inte beredskap för en sträng vinter, det är oacceptabelt. Nu behövs fler bussar, mer personal och bättre information. Förr i tiden fanns personal som höll växlarna fria, säger Yvonne Blombäck, Miljöpartiets styrelseledamot i SL.
Imorgon lägger hon en kritisk skrivelse på SL:s styrelsemöte.

Förutom att det saknas trafikpersonal och ersättningsbussar är Miljöpartiet kritiskt till SL:s bristande trafikinformation.

– Det saknas servicevärdar som kan ge besked i trafiken. SL:s hemsida ligger ofta nere då den bäst behövs. Det minsta SL kan göra är att starta en Facebookgrupp med senaste infon, säger Yvonne Blombäck, (MP) styrelseledamot i SL.

Redan i december föreslog Yvonne Blombäck att SL Kundtjänst ska finnas på Facebook som ett alternativ när SL:s hemsida ligger nere. Hon vill också att störningsinformationen ska rullas på busshållplatsernas elektroniska tavlor och att fler trafikvärdar anställs som kan informera resenärerna om vad som gäller.

Det moderata trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm har inte svarat på Yvonne Blombäcks förslag.

Yvonne Blombäck, (MP) ledamot SL:s styrelse, ledamot landstingsfullmäktige
Elisabeth Richter, pressekretarare, MP Stockholms läns landsting