Susanne Nordling (MP), oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting

MP: Satsa på internetterapi

Miljöpartiet vill se en bred satsning på internetterapi och subventionerad träning för att öka det förebyggande arbetet med mental hälsa.

– Människor måste få verktyg att ta hand om sin egen psykiska hälsa, säger Susanne Nordling (MP), oppositionslandstingsråd i Stockholms län.

Landstinget bör erbjuda ett brett utbud av vetenskapligt baserade nätkurser, för att lära ut hur vi kan förebygga psykisk ohälsa. Det förebyggande arbetet är nödvändigt för att hejda den explosion av psykiska problem vi ser i samhället. Dessutom bör landstinget subventionera digital utrustning som hjälpmedel och ge ett stöd till ovana att använda digital teknik.

– Psykisk ohälsa har blivit det främsta skälet för sjukskrivningar och snabbast har ökningen varit för stressymptom och utmattning. Det är en ohållbar utveckling. Vi måste börja arbeta förebyggande med de sjukdomar som till viss del går att undvika, om sjukvårdssystemet ska ha råd att behandla sjukdomar som är oundvikliga, säger oppositionslandstingsråd Susanne Nordling (MP).

Miljöpartiet vill också utveckla FaR, fysisk aktivitet på recept, till att innebära verklig subventionering av träning.

– Vi vet att fysisk aktivitet är undergörande för den mentala hälsan, och för många andra sjukdomar. För många är dock ett träningskort en kostnad man inte har råd med. Om alla får möjligheter att träna, och andra verktyg att ta hand om sin hälsa, så finns bara vinster - både för den enskilde och för samhället.