Foto: Fredrik Hjerling

Nu rullar Sveriges första mobila sprututbyte

Sedan en tid finns en mobil öppenvårdsmottagning för hemlösa i regionen. När bussen rullar ut den här veckan så erbjuder den nu också sprututbyte.
-Sprututbyte räddar liv och bussen är en viktig satsning på hälsa, säger Susanne Nordling (MP) ordförande i psykiatriberedningen i Region Stockholm.

Sedan 2016 drivs en permanent sprututbytesverksamhet i Region Stockholm. Den finns på Sankt Görans sjukhus. Den är viktigt, men det har länge funnits behov att nå fler och att nå människor i hela länet.

-Därför känns det väldigt bra att den mobila öppenvårdsmottagningen som rullar sedan några månader från och med igår också erbjuder sprututbyte. Bussen är flexibel och kommer att stanna där den gör skillnad, säger Susanne Nordling (MP).

Planen är att bussen till exempel ska stanna på sjukhusområdet i Södertälje och Norrtälje.

Vinsterna med sprututbyte är flera. Det räddar liv, minskar smittspridningen av Hepatit C och med bussen når man också en grupp som ofta inte söker vård.

-På så vis kan vården skapa relationer med fler som har beroendeproblematik och det i sin tur skapar möjligheter att erbjuda dem hjälp både med deras hälsa och att komma ur beroendet, säger Susanne Nordling (MP).

Världshälsoorganisationen, WHO, har som mål att Hepatit C ska vara utrotat år 2030. Folkhälsomyndigheten presenterade i juni ett kunskapsunderlag med rekommendationer för hur arbetet för att uppnå målet kan bedrivas i Sverige. De lyfter just behovet av mobila lågtröskelverksamheter, vilket det mobila sprututbytet som nu rullar i Region Stockholm är ett exempel på.

Den nya bussen är kopplad till öppenvårdsmottagningen på Pelarbacken på Södermalm och är utrustad och bemannad för att kunna erbjuda vård.