Rapport om spårbilsteknik - Så vill stockholmarna resa i framtiden

I dag presenterar Miljöpartiet ilandstinget en rapport som visar att andelen resor med kollektivtrafik i Stockholm minskar. 68 procent av alla personkilometrar i Stockholms län görs i dag med bil och 28 procent med kollektivtrafik. Spårbilar kan vända trenden tror Miljöpartiet.

– Vi vill att Stockholm blir först i landet med att satsa på en pionjärbana för spårbilar. I dagsläget är det oerhört viktigt att vi gör satsningar som ger mesta möjliga kapacitet per investerad krona. Denna rapport visar tydligt att spårbilen kan vara det bästa alternativet. Det här är jämställd, klimatsmart kollektivtrafik som kan revolutionera resandet, säger Yvonne Blombäck (MP) ledamot i SL:s styrelse och aktiv i nätverket KOMPASS (Kommuner som prövar att satsa på spårbilar).

De kollektivtrafiksatsningar som i dag finns med i Länsplanen kommer inte att räcka till för att lyckas vända den nedåtgående trenden för kollektivtrafiken utan tvärt om kommer andelen att fortsätta minska, avslöjar rapporten.

– För att på allvar konkurrera med bilen måste kollektivtrafiken välkomna ny teknik. Rapporten som vi nu lägger fram visar att mer än hälften av stockholmarnas resor är korta och lokala och att bara 11 procent av dem görs med kollektivtrafik, här skulle spårbilar kunna lösa problemen vi ser i dag, säger Yvonne Blombäck.

Sex av Stockholms kommuner redan idag är intresserade av att satsa på spårbilar och under spårbilsutställningen på KTH 14-18 april tar Stockholms främsta akademiska lärosäten initiativ till att lyfta den nya tekniken och samtidigt verka för att Via Academica ska byggas. Detta skulle i så fall bli landets första spårbilsförbindelse och som skulle knyta samman campusområdena.

Spårbilar förbrukar bara 20 procent av den energi som spårvagnar kräver samtidigt som kostnaderna för investering och drift är mindre än en tredjedel. Miljöpartiets rapport visar att dagens kollektivtrafiknät gynnar långa resor med pendeltåg och tunnelbana i högre grad än lokala resor. Det är det lokala resandet som fortsätter att öka vilket i dag innebär att bilresandet ökar.

– Dagens kollektivtrafiksatsningar räcker inte för att lösa de utmaningar som regionen står inför. Spårbilar är mer flexibla än andra kollektivtrafiklösningar, de automatstyrda vagnarna går dygnet runt och resenären kan själv bestämma avgångstiden. Spårbilarna är samtidigt billigare att bygga och tillgodoser de växande behoven av lokala resor mellan kommunerna i länet, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd från Södertälje.

Om tekniken visar sig fungera som förväntat vill Miljöpartiet i framtiden bygga en landstingsdriven spårbilsring i Stockholms län för att binda samman kranskommunerna. Regeringen utreder just nu en plats för en pilotbana i Sverige. En av de fyra platser som pekats ut är Vetenskapsstaden, det vill säga KTH och Stockholms universitet samt det nya området Albano.

Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd
Yvonne Blombäck (MP) ledamot i SL:s styrelse, gruppledare Värmdö kommun