Stockholm kan bli fritt från GMO

Stockholm kan bli fritt från GMO

EU-parlamentets miljöutskott har nyligen röstat för att skärpa regelverket kring genmodifierade grödor, vilket ger stöd åt Miljöpartiets motion som behandlas i landstingsfullmäktige idag. Stockholms län borde ta efter Jämtlands goda exempel och bli en GMO-fri zon, säger Raymond Wigg (MP).

Tidigare har EU-kommissionen endast gått med på att enskilda länder förbjuder GMO-grödor om det funnits kulturella och moraliska argument, vilket inte har setts som juridiskt hållbart. Men den 14:e april i år röstade EU-parlamentets miljöutskott för att skälen att enskilda länder ska kunna förbjuda GMO-produkter även ska kunna vara potentiella miljöeffekter.

– Beslutet i EU slår fast att enskilda länder ska kunna använda miljöskäl för att slippa specifika produkter som innehåller GMO. 2010 beslutade EU-kommissionen att en region har rätt att utropa sig till GMO-fri zon, vilket Jämtland har gjort. Båda dessa beslut visar att den moderatledda alliansen har fel när de påstår att EU-lagstiftningen skulle hindra oss att utropa Stockholm som en GMO-fri zon, säger Raymond Wigg (MP), oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Stockholms läns landsting har alla möjligheter att bli en GMO-fri zon, vilket skulle vara bra för både folkhälsan och miljön i Stockholm. Även landstingets egen förvaltning pekar på möjligheten att utesluta GMO-produkter i våra egna upphandlingar genom att öka målet för ekologisk mat.

– Vi har än så länge för dålig kunskap om alla de potentiella miljö- och hälsorisker som genmodifierade matprodukter innebär för miljön och för oss människor. Inte minst har landstinget ett ansvar för att maten som serveras i vården inte innehåller dolda hälsorisker, säger Raymond Wigg (MP).

GMO-fri zon innebär att landsting och kommuner tillsammans beslutar att inte handla GMO-produkter, samt att genom information och kunskapsspridning verka för att lantbruk och handel med livsmedel inom länet ska vara GMO-fritt.

Mer information:

Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting, 070-737 44 16

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09