Foto:Fredrik Hjerling

​Stockholms läns landsting rasar i miljöranking

Stockholms läns landsting hamnar på 8:e plats när tidningen Aktuell Hållbarhet rankar miljö- och hållbarhetsbästa landsting och regioner. Det är ett rejält fall från den förstaplats landstinget hade förra gången en liknande mätning gjordes, då i tidningen Miljöaktuellt.

-Även om mätningarna inte är helt identiska så är det tydligt att Stockholms läns landsting halkat efter i miljöarbetet. Det märks inom energianvändning, miljökrav i upphandling och inom IT. Dessutom fortsätter Stockholm ligga högst i Sverige när det gäller antibiotikaförskrivning, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Miljöpartiet kräver nu att Alliansen i landstinget vidtar konkreta åtgärder för att förbättra miljöarbetet. Framförallt vill vi se att pengar avsätts för att uppnå målen i miljöprogrammet. Miljöpartiet vill bland annat se att 500 miljoner avsätts till energieffektivisering, samt att man ytterligare förstärker landstinget upphandlingsverksamhet.

-Centerpartiet och Alliansen pratar mycket om att de prioriterar miljöarbetet, nu vill vi se att de lever upp till det. Hittills har dock budskapet varit att alla miljöförbättringar ska finansieras inom befintlig budget och då blir det svårt att uppnå resultat, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Länk till undersökningen: