Foto:Fredrik Hjerling

​Vi ska ersätta Metroställ i kollektivtrafiken med kärl för källsortering

Tidningsställen för tidningen Metro tas nu bort i kollektivtrafiken. Planer finns nu att på flera ställen ersätta dessa med kärl för källsortering.

-Det har blivit självklart för människor att kunna källsortera. Det ska det vara i kollektivtrafiken också, säger Tomas Eriksson (MP) miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Nu har bortforslingen av Metros tidningsställ i kollektivtrafiken börjat. Enligt SL ska alla vara borta inom fem till sex veckor. Det är bra. De ska inte stå och skräpa. Det skapar också utrymme för att ställa ut kärl för återvinning i kollektivtrafiken.

- Vi blir alltmer vana att återvinna, inte bara hemma. Många köpcentrum ger möjlighet att källsortera och så vill vi att det blir även i kollektivtrafiken, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafiklandstingsråd.

På enstaka tunnelbanestationer har SL testat källsortering och i den blågröna budgeten har man beslutat att källsortering ska bli möjlig på tre till fem av de mest trafikerade tunnelbanestationerna.

- När Metroställen försvinner skapas utrymme för källsortering. Exakt var blir upp till förvaltningen att avgöra. Men utgångspunkten är att prioritera stationer där många reser. Region Stockholm har höjt sina miljömål och ska bidra till att det nationella målet för återvinning nås. Resenärerna förväntar sig att kunna källsortera. Klart vi ska göra det möjligt, säger Tomas Eriksson (MP)