400 000 färre plastpåsar med nytt initiativ

Nyhet   •   Sep 13, 2017 10:04 CEST

Den 1 juni i år gick MQ med i One Bag Habit. Nu kommer de första resultaten. Sedan starten i juni har varumärkeskedjan besparat miljön på 400 000 plastpåsar, vilket motsvarar ca 13 ton plast. Kundernas vilja att förändra skapade det goda resultatet - totalt sett valde hela 52% att avstå helt från påsen.

One Bag Habit är ett initiativ som är tänkt att aktivt minska konsumtionen av alla sorters påsar och öka medvetenheten om påsars negativa miljöpåverkan. MQ har i samband med initiativet tagit fram en mer miljövänlig påse. De nya påsarna består av 10% förnyelsebart material baserat på ostronkalk, 35% återvunnen plast från konsumentmarknaden samt 55% återvunnen industriplast. Fördelen med denna produkt är att den har ett väsentligt lägre CO2 avtryck. Överskottet från försäljningen på de påsar som trots allt sålts går till Naturskyddsföreningens arbete för miljön, naturen och en hållbar framtid.

Läs gärna mer på: https://www.mq.se/info/hallbarhet/one_bag_habit/

Kommentarer (0)