MarQets etablering fortsätter – inreder med industriavfall

Imorgon öppnar MarQet den tredje flaggskeppsbutiken och turen har nu kommit till shoppingcentret Emporia i Malmö. Hållbarhet i alla led är centralt för MarQet och genom ett samarbete med Malmö-baserade designstudion M.U.S har man skapat ett unikt butikskoncept baserat på upcycling av svenskt industriavfall.

I mitten av november meddelade modekedjan MQ att man utvecklar sin verksamhet och byter namn till MarQet och blir därmed Sveriges största konceptbutiks-kedja inom modesegmentet. Under arbetet med att skapa en inspirerande butiksupplevelse som är relevant för kunder idag har det varit viktigt att bygga det nya butikskonceptet på ett miljösmart sätt, där grunden utgörs av upcyclade material.

En central del i konceptbutiks-kedjan MarQets ambition är att driva framtidens cirkulära konsumtion och uppmärksamma branschens ansvar kring miljöpåverkan. Man lyfter nu blicken utöver slutprodukt och tittar på alla aspekter kring frågan. Där man inte bara adresserar självklarheter som att lägga om samtlig egenproduktion till hållbar bomull, erbjuda second hand eller insamling av plagg, utan tar ett större grepp kring t.ex. hur och av vad man bygger nya butiker.

”Vi bygger om över 100 butiker runt om i Sverige och insåg tidigt att det var svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning. I sökandet efter innovativa lösningar och samarbetspartners för att skapa ett inspirerande och funktionellt butikskoncept med minsta möjliga miljöpåverkan, inleddes vårt samarbete med M.U.S”, säger Katarina Blomqvist koncept och försäljningschef MarQet.

Malmö Upcycling Service (M.U.S) är en innovativ designstudio som skapar nya vägar kring framtidens design. De arbetar cirkulärt och grunden i deras arbete bygger på att ta tillvara spillmaterial från svenska industrier. En viktig aspekt i M.U.S arbete är att produkterna ska kunna tas isär för att lagas, transporteras och framför allt återanvändas i ett nytt sammanhang senare. MarQets inredningskoncept bygger på enkelhet, ärlighet och kvalitet. Spillmaterial som överensstämde med dessa värdeord är t.ex. rester av bänkskivor av natursten, återvunna neonrör och stålrör från båtproduktion vilka har fått nytt liv i MarQets miljöeffektiva och skalbara modulsystem.

”Efter ett omfattande analysarbete, för att hitta en optimal och hållbar lösning kring inredningen i MarQets butiker kom vi fram till att återanvända delar av befintlig inredning fast på ett nytt och kreativt sätt. Vi landade i att arbeta med scener, vilka ramar in och sätter fokus på kläder och produkter. Tillsammans med nya inslag som natursten, stålrör och gummi konstruerades dessa scener vilka spelar huvudrollen i butikerna”, säger Siri Skillgate extern projektledare M.U.S.

Nu öppnar den tredje MarQet-butiken i Emporia, Malmö och i likhet med de två tidigare konceptbutikerna, som öppnades under hösten, återfinns ett utvalt sortiment av herr- och dammode, tillsammans med andra produkter och tjänster för dagens moderna arbetsliv. Butiksytan är på cirka 600 kvadratmeter och här ryms bland annat varumärken som Stockhlm och Bläck tillsammans med nykomlingar som Myrorna samt en workspace-yta för kunder att kunna arbeta ifrån.

”Våra kunder är pålästa och ställer allt högre krav på oss som butik. I vårt fortsatta förändringsarbete strävar vi efter att hela tiden blir bättre på alla områden. Arbetet med MarQet lever konstant och blir förhoppningsvis aldrig klart. Det som är intressant och banbrytande idag kommer garanterat inte vara det nästa år”, avslutar Katarina Blomqvist koncept och försäljningschef MarQet.

Under 2020 ska de resterande MQ butikerna göras om till konceptbutiker med det nya namnet MarQet och våren 2020 lanseras även ehandelssiten marqetstores.se

MQ Holding AB äger och driver modebutiker under de tre affärsområdena MarQet, MQ och Joy. Under 2020 ska samtliga MQs butiker göras om till konceptbutiker under namnet MarQet. MarQet är en konceptbutiks-kedjasom erbjuder dam- och herrmode och nya spännande produktkategorier anpassat för dagens flexibla arbetsliv. MQ är Sveriges största varumärkeskedja som genom en mix av egna och externa varumärken erbjuder kläder för män och kvinnor med hög modegrad i attraktiva butiker. Joy vänder sig till kvinnan ”mitt i livet” som är modeintresserad och söker god kvalitet, passform och komfort. De tre affärsområdena omfattar 159 butiker samt e-handel. MQ Holding aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm sedan den 18 juni 2010. För mer information se www.mq.se

Jessica Clarin Lindberg

Presskontakt PR & mediekonsult Presskontakt 08-611 22 50