MQ lanserar exklusivt designsamarbete

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2017 09:30 CEST

I oktober lanserar MQ sitt första designsamarbete. Tillsammans presenterar Maria Westerlind och MQs eget varumärke Stockh lm en kollektion klänningar uppsydda i exklusiva tyger från Paris.

— Samarbetet mellan Stockh lm och Maria Westerlind känns som ett intressant tillfälle att ta design- och varumärkeshöjd på ett nytt sätt. Maria Westerlind har en gedigen historia och ett hantverk som vi beundrar och vill vara en del av, säger Daniel Ivarsson, chefsdesigner på MQ.

Maria Westerlind är ett erkänt namn i modebranschen och har bl.a. tilldelats Läsarnas Pris på Damernas Värld Guldknappen. Maria Westerlind finns sedan 2015 representerat bland MQs ex-terna varumärken och ett intresse av att utveckla ett gemensamt projekt har sedan dess vuxit fram.

Som tredje generationens designer driver Maria Westerlind familjeföretaget, grundat redan 1948 med egen ateljé utanför Göteborg. Ett starkt miljöfokus har resulterat i att all produktion är lagd inom Europa med kvalitet som ledord. Den unika kollektionen som tagits fram för MQ består av sex festklänningar och har fått namnet Stockh lm by Maria Westerlind. De exklusiva franska tygerna till kollektionen har Maria själv handplockat i Paris.

— Det var en inspirerande utmaning att välja tyger till kollektionen, det är med tygerna som allt börjar. Kvalitet och mönster är något jag brinner för och under min karriär har jag ofta återkommit till just europeiska leverantörer då de kunnat leva upp till mina högt ställda förväntningar, säger Maria Westerlind.

Kollektionen är tänkt att vara lika användbar till fest som vid finare vardagstillfällen. Marias hyllning till klänningen som det ultimata plagget grundar sig i hur enkelt den kan anpassas till situationen. Antingen går den att tona ned med sneakers eller så kan den kläs upp med accessoarer och klackar.

— Jag kände direkt att jag ville skapa stilrena modeller som bär min signatur med markerad midja och vidd nedtill. Jag vill framför allt att klänningarna ska få bärarna att känna sig snygga och få dem att våga sträcka på sig. Med kollektionen vill jag erbjuda vackra festklänningar som står för kvinnlighet, elegans och som ger en känsla av lyx, avslutar Maria Westerlind.

Stockh lm by Maria Westerlind släpps i utvalda MQ-butiker och på www.mq.se i mitten av oktober.
Pris 1500 – 2000:-

MQ Holding AB äger och driver modebutiker under de två affärsområdena MQ och JOY. MQ är idag Sveriges största varumärkeskedja. Genom en mix av egna och externa varumärken erbjuder MQ kläder för män och kvinnor med hög modegrad i attraktiva butiker. JOY vänder sig till kvinnan ”mitt i livet” som är modeintresserad och söker godkvalitet, passform och komfort. De två affärsområdena omfattar idag omkring 174 butiker samt e-handel. MQ Holding-aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm sedan den 18 juni 2010. För mer information se www.mq.se.

Kommentarer (0)