Mr Perswall frågar Elding & Oscarson - What´s your story?

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2014 11:00 CEST

Mr Perswall har sedan starten 2006 uppmuntrat till kreativitet och lekfullhet genom att erbjuda innovativa och personliga tapeter för en nyfiken och designmedveten kundkrets. Som ett led i det arbetet bestämde vi oss för att be några av de mest intressanta kreativa personligheterna just nu att skapa en egen tapet. Vi frågade - what’s your story? och de svarade med hjälp av tapeten som canvas. Lösningarna, och svaren, är lika många som de tilltalade men gemensamt för dem alla är deras unika, djupt personliga uttryck.

Vi är mycket stolta över att få samarbeta med dessa professionella och kreativa formgivare. Vårt senaste samarbete är med arkitektduon EldingOscarsson som har tagit fram ett tapetmönster i fyra olika färgställningar.

När tidningen Residence utnämnde EldingOscarson till Årets Arkitekt 2013 gjorde de det med motiveringen ”För en egen balans mellan det överraskande och det självklara”. Själva uttrycker Johan Oscarson och Jonas Elding det som att de vill fortsätta att utmanas av en eklektisk blandning av uppdrag inom arkitektur och design, för att se hur de kan bidra till nya lösningar, nya sätt att leva och att uppskatta en plats på. ”Det känns som att vi lyckats när vi överraskar oss själva, när det vi gjort är relevant för användaren eller för platsen och känns unikt. Varje projekt ska vara äkta och berätta sin egen historia” säger de och visst verkar det som om de har all anledning att känna sig nöjda.

För Mr Perswall har de gjort en tapet för ett hus som aldrig tar slut, en oändlig planritning illustrerad på samma sätt som de brukar presentera sina projekt. Inspirationen hittades i känslan som finns i kreativa miljöer, i rum som konstnärsateljéer, designstudios eller arkitektkontor – platser under ständig förändring. ”Vi älskar känslan i ett kreativt rum och vi ville att tapeten skulle förmedla något av den” säger Johan och fortsätter ”Eftersom byggnaden vi föreställer oss har oändlig yta gör mönsterrepetitionen i tapeten att vi aldrig når ytterväggen, det gör den till ett unikt projekt för oss och vi har kunnat leva oss in i hur ytan skulle kunna möbleras och användas.”

”Vi ville att tapeten skulle kännas personlig och nära i relation till vad vi gör, både i motiv och utryck.” Resultatet är en grafisk form djupt förankrad i EldingOscarsons speciella uttryck, mitt emellan det överraskande och det självklara.

Tapeterna från EldingOscarsson finns att köpa från och med 23 juni på www.mrperswall.se. Pressmaterial och högupplösta bilder finns att ladda ner från www.mrperswall.se/press. För ytterligare information, kontakta Mikaela Persson, e-post mikaela.persson@wallvision.se, telefon 033-720 76 12.

Mr Perswall är en pionjär inom den digitala tapetbranschen och främjar det individuella och
personliga uttrycket. Företaget erbjuder ett brett sortiment av innovativa foto- och designmönster som måttanpassas efter kundens behov. Kunden har även möjlighet att skapa personliga motiv. Mr Perswall ingår i WallVision koncernen tillsammans med varumärkena Eco Wallpaper, Boråstapeter och Cole & Son. Se alla våra kollektioner www.mrperswall.se