Mr Perswall frågar Louise Campbell - What's your story?

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2014 13:00 CET

Mr Perswall har sedan starten 2006 uppmuntrat till kreativitet och lekfullhet genom att erbjuda innovativa och personliga tapeter för en nyfiken och designmedveten kundkrets. Som ett led i det arbetet bestämde vi oss för att be några av de mest intressanta kreativa personligheterna just nu att skapa en egen tapet. Vi frågade - What’s your story? och de svarade med hjälp av tapeten som canvas. Lösningarna, och svaren, är lika många som de tilltalade men gemensamt för dem alla är deras unika, djupt personliga uttryck.

Vi är mycket stolta över att få samarbeta med dessa professionella och kreativa formgivare. Först ut med att producera sex tapeter för oss är Louise Campbell.

I Louise Campbells studio lyder mottot: always start from scratch, find the core of the issue, dare to be different. Tre enkla regler hon applicerat på alla de möbler och projekt hon formgivit sedan studion startades 1996. Efter samarbeten med internationellt kända producenter som Hay, Royal Copenhagen och Muuto är det nu Mr Perswalls tur att bli vända ut och in. Vart ligger kärnan i en tapet och hur gör man en tapet som aldrig blivit gjord förut?

Utgångspunkten för tapeterna "Pretty" och "Hunting Scene" återfinns i alla de hus runt om i världen där både feminina och maskulina intressen ska samsas om utrymmet och trots att de båda är skapade från samma enkla rutmönster om 10x10 cm tar de sig helt olika uttryck.

Pretty är en sensuell, mjuk och avslappnande tapet, oemotståndlig i sitt dekorativa men också vilda mönster. Det är en tapet som sätts upp för att vara vacker, för att skapa ett ombonat och inbjudande hem. Hunting Scene däremot bjuder in sin betraktare till interaktion, till aktivitet.

"Maskulinitet och tapeter är inte en given kombination" säger Louise, "åtminstone inte om de enbart ska fylla ett dekorativt syfte, därför försökte jag fylla den med en annan funktion". Precis som namnet antyder bjuder Hunting Scene in till jakt, eller åtminstone till funderingar kring det moraliska dilemmat runt denna maskulina aktivitet. "Ja, denna anti-alla-vapen designer har gjort någonting du kan skjuta på. Med pilbåge, eller för att kasta pil på, eller – som jag, som trots allt inte är så maskulin, skulle föredra – någonting med sugproppar. Jag accepterar, även om jag inte precis sympatiserar med, jaktinstinkten och ger dig därför valet att, om du har mage till det, skjuta Bambi. Alternativet är att du bara njuter av deras oskyldiga ögon och alla de vackra blommorna".

Men maskulinitet är förstås inte bara för män och femininitet är verkligen inte bara för kvinnor och just det är poängen bakom dessa tvillingtapeter som med sina olika uttryck kan tala till alla de sidor som finns inom varje människa.

Mr Perswall är en pionjär inom den digitala tapetbranschen och främjar det individuella och
personliga uttrycket. Företaget erbjuder ett brett sortiment av innovativa foto- och designmönster som måttanpassas efter kundens behov. Kunden har även möjlighet att skapa personliga motiv. Mr Perswall ingår i WallVision koncernen tillsammans med varumärkena Eco Wallpaper, Boråstapeter och Cole & Son. Se alla våra kollektioner www.mrperswall.se