Underlätta människors mobilitet

Underlätta människors mobilitet

Omställningen av transportsektorn går för långsamt för att Sverige ska nå målet om minst 70 procent minskade utsläpp av växthusgaser mellan 2010 och 2030. Det konstaterar Energimyndigheten, Boverket, Naturvårdsverket, Trafikverket, Trafikanalys och Transportstyrelsen i den gemensamma rapporten Kontrollstation för Strategisk plan för omställning av transportsektorn till fossilfrihet.

Rapporten innehåller många relevanta analyser och förslag som bör beaktas, inte minst betydelsen av en fortsatt snabb elektrifiering av vägtrafiken. Återigen finns det dock skäl att varna för stuprörsuppdrag till myndigheter där de inte tar hänsyn till vad som är bra för samhället ur ett samlat perspektiv. Resonemangen om att höja bland världens redan högsta drivmedelsskatter och resonemang om att styra medborgarnas beteenden bort från bilen inger inte förtroende, säger Charlie Magnusson, MRF i en kommentar.

Pressmeddelande