eCall och konkurrens på lika villkor

Rättvis och lika access till fordonen även på den digitala marknaden. Det är rubriken på ett manifest med krav på att EU-kommissionen skapar en lagstiftning, förordning, eller riktlinjer som är konkurrensneutral. Det vill säga inte utestänger behöriga aktörer inom motorbranschen från fordonsdatan eller annan digital information kring fordonet som kan vara av värde även för dem i sitt arbete mot konsument.

Bakom manifestet står en lång rad starka europeiska bransch- och konsumentorganisationer med bilen som gemensamma nämnare: Cecra, Airc, Figiefa, Egea, Adpa, Fia och Leaseeurope

I manifestet riktat till EU-kommissionen, ansvariga EU-kommissionärer, EU-parlamentariker samt EU:s konkurrensdirektoriat, vill undertecknarna att det obligatoriska kravet på eCall på nya bilar från 2018 ska implementeras på en öppen telematikplattform (artikel 12:2 i EU:s eCall-förordning). Detta i linje med EU:s riktlinjer för motorbranschen för att säkerställa konkurrens på lika villkor och konsumentens fria val av tjänsteleverantör enligt EU-förordning 461/2010.

Bilarnas digitalisering går mycket snabbt samtidigt som lagar och andra regelverk av naturliga skäl, beslutsprocessen, tenderar att släpa efter. Det är något som kan missbrukas av olika parter i syfte att skapa praxis som begränsar möjligheten till konkurrens på lika villkor enligt EU:s intentioner för motorbranschen. Därför ställer sig MRF som medlem av den europeiska samarbetsorganisationen Cecra samt allierad med AFCAR bakom manifestet.