Bra att skjuta på dubbdäcksförbudet

Pressmeddelande   •   Mar 25, 2020 09:04 CET

Tillåtet att använda dubbdäck till den 30 april i år

Vi är glada över Transportstyrelsens beslut idag om att skjuta på tiden när dubbdäcken ska vara utbytta. Idag är tiden mellan den sista mars (då det är obligatoriskt med vinterdäck) till den 15 april då det inte längre är tillåtet med dubbdäck, alldeles för kort.

- Den Corona-kris som vi nu är inne i, visar tydligare än annars att 14 dagar är för kort tid att skifta däck på i storleksordningen 2 miljoner bilar. Därför hemställde DRF och MRF i en gemensam skrivelse till Transportstyrelsen om att få tiden förlängd. Vi hoppas nu att den tillfälliga ordning som nu införs ska komma att bli beständig d v s att vi får en månad på oss att skifta dubbdäck till sommardäck. Säger Fredrik Ardenfors, DRF och Tommy Letzén, MRF i en gemensam kommentar.

DRFs och MRFs gemensamma hemställan till Transportstyrelsen:

Transportstyrelsens beslut: https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2020/transportstyrelsen-skjuter-upp-dubbdacksforbud/

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.

Kommentarer (0)

Kommentera