Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF

Rekordstark begagnatmarknad även 2017!

Totalt sett har begagnatförsäljningen (inklusive privatförsäljningen) 2017 tangerat rekordåret 2016 års nivå, 1,32 miljoner. Privatförsäljningen backar dock 2 % jämfört med 2016.

2017 är det tredje bästa begagnatåret volymmässigt sett för MRF-handeln de senaste tio åren, endast slaget med en procent av 2016 och med två procent av 2015. För all bilhandel med begagnade bilar har vi en uppgång med 4 %, tack vare att övrig bilhandel ökade sin försäljning med 10 % 2017.  Bilbranschen har för de senaste tre åren haft en historiskt sett ovanligt stark efterfrågan både på nya och begagnade personbilar, vilket inte brukar ske samtidigt.

För begagnade bilar upp till fem år har den totala bilhandeln 2017 ökat sin försäljning med 6 % (MRF-handeln + 3 %), samtidigt som privatförsäljningen endast ökat med 1 %. Av bilhandelns försäljning av bilar upp till fem år står MRF-handeln för 62 %.

- Vi ser sakta men säkert en långsiktig ökning av bilhandelns andel av begagnatförsäljningen och samtidigt en sakta minskning för privatförsäljningen. Köparen söker naturligtvis trygghet kring bilaffären och hos bilhandeln ges inte bara information om bilens skick, varudeklaration och historik, man får dessutom garanti på bilen och köpet omfattas av konsumentköplagen, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF.

De mest sålda begagnatbilarna hos bilhandeln för 2017 var 1/ Volvo V70 (med en minskning jämfört med 2016 på 12 %), följt av 2/ VW Golf (+16 %), 3/ VW Passat (-2 %), 4/ Volvo V60
(+10 %) 5/ Volvo XC60 (+32 %), 6/ Audi A4 (-3 %), 7/ Volvo V40 (+27 %), 8/ Volvo XC70 (+ 9 %), 9/ Kia Ceed (+5 %), 10/ Ford Focus (-4 %). Volvo lägger alltså beslag på fem av de åtta första platserna.

MRFs prognos för 2018 års begagnatförsäljning är 1,35 miljoner personbilar.

Beståndet av personbilar i trafik var vid senaste årsskiftet 4 855 000, vilket var en ökning med
78 000 på ett år.

Ytterligare analys och diagram finns på:

Vet mer: Johan Holmqvist 08-701 63 22, johan@mrf.se

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.