320 000 barn ska inte behöva drabbas av föräldrars drickande

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2019 15:34 CEST

Systembolagets VD skrev i förra veckan att fler vuxna bör vara medvetna och se barn som lider av alkoholmissbruk. Det stämmer, men det räcker inte, skriver Moa Gürbüzer, socionom och social entreprenör, i en replik.

I förra veckan lanserades initiativet Barndom utan Baksmälla av aktörerna Systembolaget, IQ, Bris, Maskrosbarn, Childhood och Trygga Barnen. Samtidigt publicerades en studie som visar att 320 000 barn i Sverige påverkas negativt av en förälders eller vårdnadshavares drickande. I samband med det skrev aktörerna ett debattinlägg med budskapet att fler vuxna behöver öppna sina ögon för barn som far illa av närståendes alkoholmissbruk.

Jag hyllar debatten, håller med aktörerna och står bakom initiativet till hundra procent. Det är så viktigt att vi blir bättre på att hitta problemen så tidigt vi bara kan för att familjer och barn ska få den hjälp de behöver. Det är just det arbetet som jag ägnade mig åt i över 20 års tid som socionom och familjeterapeut. Men det räcker inte.

Efter lång tid övergav jag jobbet som terapeut för att göra någonting åt den underliggande problematik som jag under årtiondena fick insyn i. Jag grundade mitt företag med en vision att förändra dryckeskulturen och slå hål på myten om att alkohol måste vara en central del av firande och högtider. För att ta oss an ett av samhällets största problem behöver vi inte bara bli bättre på att vara reaktiva utan även bättre på att vara proaktiva.

Rapporten visade också att var femte barn i Sverige någon gång under sin uppväxt har haft minst en förälder med alkoholproblem. Jag är helt övertygad om att många av de föräldrarna inte tror eller vet att de har alkoholproblem. Barn och vuxna har helt olika inställningar och attityder kring alkohol. För vuxna kanske det handlar om att ”dela på en god flaska till maten”, ”att det är trevligt att dricka lite vin med gott sällskap” eller ”att dricka snaps och sjunga visor är en viktig tradition”. Vad vet barn om att det är trevligt att samlas och dricka? Afterwork för barn är att gå på fotboll, idrott eller ridning. Julafton för barn handlar om presenter och Kalle Anka. Dom ser inte den så kallade sociala aspekten av alkohol. Dom ser bara hur en dryck transformerar sina föräldrars beteende.

Vi måste förändra de sociala strukturerna. Det går att ha det trevligt utan alkohol. Hur får vi föräldrar att dricka mindre? Hur skapar vi tillfällen där det är socialt accepterat att tacka nej? Hur får vi fest och firande att handla om gemenskap snarare än berusning? Det finns konkreta verktyg och tankesätt som hjälper oss att hamna rätt:

- Fråga alltid ’Med eller utan alkohol?' - det avdramatiserar valet utan alkohol

- Inkludera alla. Välkomna till festen med alkoholbefriat, så alla känner sig inkluderade från start.

- Spola bag in box. Faran är att inte se hur mycket man dricker.

- Lägg ner tjatdrickandet. Det behövs inte en anledning till att någon inte dricker, och ett nej måste respekteras.

- Varannan alkolbefriat. Hjälp varandra och påminn om att ta varannan utan alkohol.

På senare år har små steg tagits i rätt riktning - alkoholfria alternativ tas numera seriöst - men vi har långt kvar att gå. Frågan "med eller utan alkohol?" måste bli lika vanlig som frågan kaffedrickare får: "med eller utan mjölk?"

Moa Gürbüzer, VD på Oddbird (tidigare MRG Wines), socionom och familjeterapeut med magisterexamen i strukturellt arbete

Oddbird (tidigare MRG Wines) är ett svenskt vinhus som utvecklar, producerar och distribuerar kvalitetsviner helt utan alkohol. Vår vision är att göra alkoholfria viner mer tillgängliga och att genom hög kvalitet vända upp och ned på gamla föreställningar och normer om alkoholfritt vin.

Kommentarer (0)

Kommentera