Pressmeddelande -

Årets Entrepreneur of the Year - Moa Gürbüzer - blir delägare i kaffemärke som driver mödravård i Kongo

Deras kaffeimport stöder 9000 bönder och finansierar samtidigt en kvinnoklinik i Kongo. Nu blir Moa Gürbüzer, VD för MRG Wines, delägare i det snabbt växande företaget Rutasoka, en nykomling på den svenska kaffemarknaden.

Det nystartade svenska kaffemärket Rutasoka importerar kaffe av högsta kvalité från Kongo och har snabbt efter sitt grundande tagit sig in på den svenska marknaden. Moa Gürbüzer går nu in som delägare i företaget.
– När jag hörde grundaren Rebus historia och hur han pratar om vad han vill göra med Rutasoka greps jag direkt. Jag vill stötta andra sociala företag, aktörer som liksom jag och mitt företag försöker göra världen bättre. Därför är vi väldigt glada att kunna gå in som delägare i Rutasoka nu, säger Moa Gürbüzer, VD på företaget MRG Wines, tillverkare av alkoholfria viner med målet att förändra den svenska dryckeskulturen.

Rutasoka Coffee började med ett telefonsamtal. Rebu Burubwa pratade med sin mamma på telefon. Han berättade om det senaste i sitt liv och hans mamma svarade ”det är bra, men glöm inte var du kommer ifrån”. Och han insåg att det var precis vad han gjort.
– Ändå sedan vi landade i Sverige mitt i vintern sju år tidigare hade jag bara varit i nuet, totalt fokuserad på att bli en del av mitt nya land, att hitta min plats i samhället här. Så uppslukad av det hade jag varit att jag inte hade haft tid att tänka på Kongo, säger Rebu Burubwa.

Rebu Burubwa flydde från Kongo 2007. Nu ville han ge något tillbaka. Han och hans sambo Stefanie Hedén började arbete tillsammans. För de pengar han lagt undan från sin korta men framgångsrika karriär inom telekombranschen lät de bygga en förlossnings- och mödravårdsklinik i Kongo.
– Under ett besök i Kongo insåg vi att vi måste hitta ett sätt för att hålla kliniken flytande. Vi började undersöka landets jordbruk och insåg att landet innan de så förödande mineralkonflikterna bröt ut var en framgångsrik exportör av kaffe.

Stora mängder människor som tidigare försörjt sig på kaffeodling hade på grund av landets instabila läge förlorat sin primära inkomstkälla: att sälja kaffe. Nu jobbar Rutasoka Coffee tillsammans med 9000 kaffeodlare i östra Kongos högland organiserade i ett kooperativ.
– De får chansen att odla och sälja kaffe igen. Vi ger dem utbildning och driver ett projekt med att skänka nya plantor till bönderna. En del av vinsten från kaffet driver sen kvinnokliniken.

Rutasoka, som betyder gemenskap, säljs idag på Ica-butiker, i en lång rad delikatessbutiker, till hotell, restauranger och kaféer samt till arbetsplatser och kontor. Nu gläds Rebu Burubwa och Stefanie Hedén åt att Moa Gürbüzer kommer in i verksamheten med sin erfarenhet av att driva ett socialt företag.

– Jag har träffat många entreprenörer som driver bolag bara för att driva bolag. Moa vill någonting. Hon har en vision. Och det var där vi möttes. När möjligheten kom att få henne som delägare så tvekade jag inte en sekund, det är fantastiskt. Hon har gjort den här resan. Vi har precis börjat och har lång väg att gå, säger Rebu Burubwa.

• Företagande

MRG Wines är ett svenskt vinhus som utvecklar, producerar och distribuerar kvalitetsviner helt utan alkohol. Vår vision är att göra alkoholfria viner mer tillgängliga och att genom hög kvalitet vända upp och ned på gamla föreställningar och normer om alkoholfritt vin.

Moa Gürbüzer

Presskontakt CEO +46 (0)70 767 83 85