MSC Cruises fördubblar kapaciteten med en helt ny generation fartyg

Tidigare i år meddelande MSC Cruises att de investerar i två helt nya fartyg. Nu ingås ytterligare ett avtal om leverans av två nya, innovativa fartyg. Totalt investerar MSC Cruises drygt fem miljarder euro. Satsningen är den största i företagets historia och innebär att kapaciteten fördubblas till 2022.

- Med de nya, innovativa fartygen möter vi den ökade efterfrågan på kryssningar samtidigt som vi befäster positionen som ett av världens mest moderna kryssningsrederier, säger Claes Tamm, VD för MSC Cruises i Skandinavien.

MSC Cruises senaste fartygsorder med italienska Fincantieri omfattar två exemplar av den helt nya fartygsprototypen ”Seaside”. Utformningen och designen skiljer sig från tidigare fartyg. Den unika designen gör att gästerna kommer närmre vattnet genom ett nytt promenaddäck som sträcker sig runt om hela fartyget med butiker och restauranger. Poolområdet i aktern får dessutom en ny utformning.

Flera av hytterna utformas med terrassbalkonger och fartyget får panoramahissar med havsutsikt. De nya fartygen blir 323 meter långa och 41 meter breda med 2 070 hytter och plats för totalt 5 300 passagerare. Det första fartyget levereras i november 2017 och det andra i maj 2018.

MSC Cruises omfattande investeringsplan omfattar två olika fartygskontrakt för totalt sju nya fartyg, varav tre av fartygen är på option. Tillsammans med det omfattande renoveringsprogrammet av fyra av MSC Cruises befintliga fartyg innebär det en total investering på drygt fem miljarder euro och en fördubbling av MSC Cruises kapacitet till 2022.

För mer information, kontakta:

Claes Tamm, VD för MSC Cruises i Skandinavien: Claes.tamm@msccruises.se

070-790 00 69.

För bilder, kontakta:

Emma Reigans, PR-ansvarig MSC Cruises Skandinavien: emma.reigans@msccruises.se

• fincantieri
  • seaside

MSC Cruises är ett av Europas största kryssningsrederier, marknadsledande i Medelhavet, Sydafrika och Brasilien. Kryssningarna säljs i Norden genom direktfösäljning och återförsäljare. MSC Cruises har en av de mest moderna flottorna i världen med de tolv fartygen MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Magnifica, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Armonia och MSC Lirica som kryssar i Medelhavet, Karibien, Nordeuropa, Atlanten, Syd- och Nordamerika, Sydafrika och Förenade Arabemiraten. MSC Cruises är miljöcertifierat enligt ISO 1400 och är det enda rederiet som belönats med ”7 Golden Pearls” från Bureau Veritas för hög standard inom miljö, hälsa och säkerhet. MSC Cruises är även certifierat enligt ISO 9001 och ISO 2200 för kvalitet och säkerhet i samband med livsmedelshantering. Rederiet har sedan 2009 samarbetat med UNICEF i ett gemensamt projekt som syftar till att ge utsatta barn i Brasilien en utbildning av hög kvalitet. Samarbetet förnyades 2014 i ett projekt att stödja UNICEF´s insatser mot svält och undernäring hos barn i utvecklingsländer och i olika nödsituationer. MSC Cruises ingår i samma koncern som MSC Cargo, ett av världens största containerfraktföretag. Kryssningarna säljs i Norden genom direktförsäljning och återförsäljare. Ägare är den italienska familjen Aponte. Besök www.msccruises.se