MSC Cruises satsar med nytt, innovativt fartyg året runt i Karibien

Intresset för Karibien bara växer. Därför satsar nu MSC Cruises med ett nydesignat fartyg som ska kryssa året runt i Karibien. Den nya fartygsdesignen erbjuder bland annat ett interaktivt vattenland mer flera attraktioner för hela familjen, nya poolområden, hytter med terrassbalkonger och ett nytt promenaddäck nära vattnet.

− Intresset för att kryssa i Karibien har aldrig varit större och vi tror starkt på satsningen med ett nytt fartyg året runt på destinationen, säger Claes Tamm, VD på MSC Cruises i Skandinavien.

Karibien är den destination som har ökat mest i antalet kryssningsresenärer under 2014. Enligt färsk branschstatistik* har det totala antalet svenska resenärer i Karibien ökat med 31 procent förra säsongen. För MSC Cruises var ökningen ännu större - 83 procent.

MSC Seaside, det första av två nya fartyg i Seaside-klassen, är en del i MSC Cruises satsning för att fördubbla kapaciteten till 2022. Fartyget invigs i Miami i november 2017 och ska därefter kryssa året runt i Karibien.

Den innovativa designen på de nya fartygen skiljer sig från tidigare fartyg med bland annat ett nytt promenaddäck närmare vattnet, panoramahissar med havsutsikt, hytter med terrassbalkonger och nya poolområden. MSC Seaside kommer även att få ett unikt, interaktivt vattenland med fem vattenrutschkanor som sträcker sig över flera våningar, attraktioner och vattenlek för de yngsta.

− Det här är en ny generation fartyg som ytterligare förstärker MSC Cruises satsning på kryssningar för hela familjen, säger Claes Tamm.

I MSC Seasides interaktiva vattenland:

• Slideboarding ™ - Första interaktiva vattenrutschkanan på ett fartyg

En vattenrutschkana och interaktivt videospel i ett! Susa ner för den 112 meter långa rutschkanan på en flotte med inbyggd spelkontroll med färgade knappar. Slutmålet är att matcha färgerna på kontrollen med de lampor som blinkar längs med banan.

• Duellera med vännerna i High-Speed AquaTubes ™

Tävla i full fart i en kombinerad 160-metersbana med fall, skruvar och svängar som bitvis sträcker sig ut över sidan av fartyget med utsikt ner mot havet.

• Vattenlek för de yngsta - Aquaplay ™ & AquaSpray ™

De yngsta gästerna kan leka i ett färgglatt, aktivt vattenland med tippande vattenhinkar, regnträd, vattenkanoner och en minirutschkana.

• Repbanan Adventure Trail

Klättra och kryp mellan höga torn och broar av rep i repbanan med utsikt ner över vattenlandet. Här gäller det att ta sig fram snabbt för att inte träffas av vattenkanonerna nedanför.

Fakta Seaside-fartygen:

Längd: 323 meter

Bredd: 41 meter

Tonnage: 154 000 ton

Hytter: 2 070

Antal gäster: 5 300

Antal däck: 21

MSC Seaside invigs i november 2017 och systerfartyget beräknas levereras i maj 2018. Ytterligare ett fartyg är på option.

*CLIA Europé Statistics 2014

• karibien
  • kryssningar
  • msc seaside