Merck & Co och Uganda startar vaccinationsprogram mot livmoderhalscancer

Nyhet  •  2012-09-17 17:12 CEST

Livmoderhalscancer är den vanligaste cancerdiagnosen bland kvinnor i Uganda. Merck donerar 460 000 doser av vaccinet Gardasil* under två år till ett nytt vaccinationsprogram i Uganda.

Republiken Ugandas hälsoministerium startar med stöd av Merck & Co ett nationellt vaccinationsprogram mot livmoderhalscancer för flickor i åldern 9 – 13 år i tolv distrikt över hela landet. Livmoderhalscancer är den vanligast förekommande cancerdiagnosen bland kvinnor i Uganda och förekomsten av sjukdomen är tre gånger högre i Uganda än det globala genomsnittet. Varje år uppskattas 3 500 kvinnor i Uganda få diagnosen livmoderhalscancer.

-  Livmoderhalscancer är en allvarlig hälsofråga eftersom det är den vanligaste cancerdiagnosen bland kvinnor i alla åldrar,  säger Dr Gerald Mutungi på Ugandas hälsoministerium och fortsätter:

– Det är vår förhoppning att det viktiga samarbetet med Merck och andra partners kan bidra till att minska antalet kvinnor som drabbas av livmoderhalscancer i Uganda.

Genom överenskommelsen med Merck kommer cirka 140 000 flickor att kunna vaccineras. Programmet är första steget i en nationell plan för HPV* vaccination i Uganda.

* Vaccin mot humant papillomvirus (typ 6, 11, 16 och 18).

Merck & Co, moderbolag för MSD, är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag.  Gardasil* är ett resultat av företagets forskning och betydande delar av den kliniska dokumentationen är utförd av MSD i Sverige. Gardasil tillhandahålls i Sverige av företaget Sanofi Pasteur MSD som ägs gemensamt av Merck & Co och Sanofi.

Merck & Co, moderbolag för MSD, har receptbelagda och receptfria läkemedel, vacciner och veterinärmedicinska läkemedel. Företaget finns i mer än 140 länder och i Sverige har MSD cirka 250 anställda och kontor i Sollentuna.

På MSD i Sverige genomför vi kliniska prövningar och har en bred produktportfölj inom bland annat kardiologi, immunologi, diabetes, infektionssjukdomar, astma/allergi, kvinnohälsa, cancer och det centrala nervsystemets sjukdomar.

För mer information vänligen kontakta:

Anna Karin Källén, Communications Manager Consultant

Mobil 0734 33 20 85