70 000 onödiga frakturer varje år – vem bryr sig?

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 13:34 CEST

MSD i samarbete med Svenska Osteoporossällskapet arrangerar under Almedalsveckan ett seminarium, onsdagen den 3 juli 2013, kl.15:00-16:30 på Clarion Hotel Wisby, Erlanderska rummet.

Hälften av alla kvinnor drabbas någon gång under livet av en fraktur som följd av benskörhet. Frakturen behandlas, men alltför sällan utreds om orsaken var benskörhet. Skulle de som drabbats av en första fraktur få rätt diagnos och behandling kan risken för en ny fraktur halveras. Men idag ges bara behandling till omkring 14 procent av dem som borde ha det. Onödiga frakturer leder till ett stort personligt lidande, men det är lika mycket ett slöseri med skattebetalarnas pengar. Kostnaden uppgår till 5 miljarder årligen. Vad krävs för att uppmärksamma patienter med benskörhet?

• Vi ser frakturerna, vi kan diagnostisera, vi har billiga och effektiva mediciner. Ändå händer inget! Varför tas inte patienter med benskörhet på allvar?

• Vad kan politiker göra för att säkerställa att orsakerna till frakturer blir utredda och, när det går, behandlade?

• Hur ser vi till att de ekonomiska styrsystem vi har gynnar patienter med benskörhet och att systemen inte krockar? Hur kan vi få vårdkedjan att fungera hela vägen?

PANELEN:

Moderator Carin Hjulström, journalist
Eva Ribom Bornefalk, överläkare, endokrinolog, Hallands sjukhus, Halmstad
Tony Holm, utvecklingledare Kunskapsbaserad vård, Västra Götalandsregionen
Tomas Eriksson, (MP) vice gruppledare i Stockholms läns landsting
Marie Morell, (M) landstingsstyrelsens ordförande, Landstinget i Östergötland
Anders Lindh, verksamhetschef och allmänläkare, Husläkarna i Österåker

Onsdagen den 3 juli 2013, kl.15:00-16:30

Clarion Hotel Wisby, Strandgatan 6, Erlanderska rummet

I samband med seminariet serveras kaffe.

Arrangörer: MSD i samarbete med Svenska Osteoporossällskapet