Almedalen 2014: Hur ska Sverige få ut mer av sina innovationssatsningar?

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2014 11:58 CEST

Utan nya innovationer och ett ständigt förnyelsearbete överlever inte företagen och den svenska välfärden. Under de kommande årtiondena kommer antalet lönsamma innovationer att vara helt avgörande för om ett land blomstrar eller stagnerar.

I debattantologin ”Position Sverige - om innovation, hållbarhet och arbetsmarknad” ger Gustav Fridolin, Stefan Löfven och Annie Lööf tillsammans med ledande forskare, debattörer och näringslivsprofiler sin syn på Sveriges stora ödesfråga. Utgivningen uppmärksammas på ett seminarium där flera av författarna medverkar. Hör dem sammanfatta det viktigaste i sina respektive texter, svara på frågor och debattera med varandra, allt under ledningen av debattantologins redaktör Mats Ögren Wanger. De 150 första deltagarna får ett eget exemplar!

Tid: Tisdagen den 1 juli, kl 15:00-17:00

Plats: Clarion Hotel Wisby, Spegelsalen, Strandgatan 6

Medverkande:
Catharina Barkman, Stockholms Läns Landsting.
Johan Bergenäs, Stimson Center.
Gustav Fridolin, Miljöpartiet.
Stefan Fölster, Reforminstitutet.
Fredrik Gustafsson, Linköpings Universitet.
Magnus Henrekson, Institutet för Näringslivsforskning.
Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund.
Mattias Klum, Filmare och fotograf.
Simon Kyaga, Karolinska Instutet.
Annie Lööf, Centern.
Per Olsson, Stockholm Resilience Centre.
Johan Rockström, Stockholm Resilience Centre.
Anna Ryott, Swedfund.
Sylvia Schwaag Serger, Vinnova.
Mats Ögren Wanger, Mowana Media.

Arrangörer: Veckans Affärer, Ekerlids Förlag, MSD

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulf Janzon, Policy & Communications Director, MSD
Mobil: +46 (0)70-355 08 52
E-post: ulf.janzon@merck.com

MSD är ett ledande globalt hälso-och sjukvårdsföretag som arbetar för att göra skillnad för många människor världen över. I USA och Kanada är företaget känt under namnet Merck.

Vi har en bred produktportfölj av receptbelagda och receptfria läkemedel, vacciner samt veterinärmedicinska läkemedel och företaget är representerat i mer än 140 länder.

MSD i Sverige har cirka 170 anställda och kontoret ligger i Sollentuna. Vi marknadsför läkemedel och genomför kliniska prövningar inom bland annat följande sjukdomsområden: kardiologi, immunologi, diabetes, infektionssjukdomar, astma/allergi, kvinnohälsa, cancer, dermatologi och centrala nervsystemets sjukdomar.